RSS

”Massage pistol”

När Mats Erixon lagt av med sin ”elit”satsning så blev han intervjuad i Göteborgs Posten. Reportern undrade om han ångrade något under satsningen? -”Ja, jag skulle tagit massage varje vecka”! Till saken hör då att han var känd för att vara ”stel” i kroppen.

flowgun1.jpg

Massage pistol!

Det går ju inte att få massage så ofta, om inte någon i familjen är massör. Då kan den här ”massage pistolen” vara ett alternativ. Har använt den på stela nackar, händer, axlar och ben. Ömheten går över direkt när man använt ”pistolen” på området. Om man kontinuerligt använder den på ”stela” eller ”trötta” muskler känns det som om återhämtningen går fortare. När återhämtnings vilan bara blir längre och längre vid åldrande kan det vara ett sätt att påskynda återhämtningen och därmed kunna träna med kortare viloperioden. 

Den är väldigt lätt att använda och det tar inte lång tid. Den är tyvärr inte billig utan kostar upp mot fyra tusen! -”men vill du bli bättre eller?”

Dagens Aktivitet: Bara en timmes cykling.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 10 november, 2019 i Se möjligheter

 

Etiketter: , ,

Badpriserna i Kungsbacka: Insändare

IMG_9196

Simhallen i Fjärås som får samma priser som den nya flotta i Kungsbacka!

Sjukvården sväljer mycket av skattekronan. Men långt ifrån tillräckligt, då det hela tiden är ”kris” i verksamheten. Långa vårdköer, inställda operationer, underbetald personal och personalbrist. Det betyder att samhället bör göra allt för att innevånarna ska hålla sig friska och inte belasta den. Så kallad förebyggande friskvård. Över hälften av alla svenskar har övervikt idag (publiceras i pressen hela tiden) och det ger så kallade ”välfärdssjukdomar”, bland annat; Diabetes; Cancer; Högt blodtryck; Demens; Hjärtsjukdomar; Infertilitet. Ju äldre man blir desto viktigare och svårare är det att utöva tillräcklig ”friskvård”. Musklerna förtvinar, balansen försämras och ”hjärnkapaciteten” minskar. Allt detta går att vända och istället förbättra om man bara rör på sig, tränar så mycket som möjligt och har stimulerande fritidssysselsättningar. (se Din hjärna i SVT 1). Med andra ord borde all friskvård vara gratis, för att alla ska ha råd att hålla på, för att visa innevånarna hur viktigt det är och för att minska vårdköerna!

Vad gör Kungsbacka Kommun i detta läge? Jo, ber ett Stockholms företag, Medley, att ta ut ett ”max pris” i Badhallarna, den skonsammaste och lättillgängligaste friskvårdsutövning som finns, att röra sig i vatten. Speciellt kostsamt blir det för de som har sämst förutsättningar att betala: pensionärerna. Årskorten för den gruppen kommer att öka med mer än 400%! (från 630-2738 kr/år), när det borde vara gratis! Gör om – gör rätt!

Lennart Hansson

och vattenspringare gruppen

Dagens Aktivitet: Vattenspring i en timme och Innebandy i en timme.

 
 

Etiketter: , , , , ,

Finalloppet 2019

img_9180.jpg

David med kransen i luften! Reklamen för bästa löparskon!

Finalloppet är en klassisk  avslutning på löparåret. Ett välarrangerat lopp i lika klassisk Delsjöterräng. Långa banan (numera 19 km) är ungefär som Lidingöloppets 30 km, huvudklass.  Tyvärr är gamla (?) gubbar och gummor inte välkomna på den banan utan får hålla till på ”sprintdistansen” tio kilometer. Några sprinter är vi inte – längre!

IMG_9190

Ragnar var bäst bland H65!

Lite över tusen ”löpare” ställde upp på milen. Banan är inte helt lätt då den börjar med en, två, tre rejäla stigningar, tills man når upp till högsta punkt, vid trappan upp till Västra Långvattnet. Därefter blir det lite lättare men då känns det att det varit mycket klättring innan. Idag försökte jag springa på, från startgrupp två. De två bästa i min åldersklass Ragnar och Bengt startade i startgrupp ett. Tur det för de är mycket bättre än mej – just nu!

Både herr och dam segrare var i svenska eliten och ohotade i mål. David Nilsson sprang inte ens snabbt från början utan låg långt efter där. Men sen …. Johanna Larsson var överlägsen tjej.

PS Grattis Melina som vann F19 utan att ha åldern inne – med fem minuter på milen! DS

Dagens Aktivitet: Finalloppet på 49 minuter

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 2 november, 2019 i Löpartävlingar

 

Etiketter: , , , , , ,

Anders Hansson, mästare!

Började träna löpning på våren 1973, då jag var 29 år. Efter fyra års träning sprang jag

IMG_9178

SM-milen! foto sambo ElsMarie Hultberg.

mitt första 10 000 meters lopp på 33.13! Min första mara sprang jag ytterligare fyra år senare på 3.07.35. Veteran SM i Växjö var mitt 80:e maratonlopp. De senaste fem åren har jag ökat min träningsmängd med 25%. Det var det som gjorde att jag satte nytt nordiskt rekord för 75-åringar på Växjö Marathon.

Mitt träningsupplägg är inte så uppstyrt. Jag tränar löpning cirka fyra pass i veckan, simmar minst en gång. En vecka med fyra löppass kan se ut så här; måndag 22 km, onsdag tusen meter simning, torsdag 30 km, fredag 15 km och söndag 15 km. På söndagar ofta ihop med dottern i drygt sex minuters tempo, fortsätter sedan själv någon mil (LSD som återhämtning). I något av distanspassen lägger jag in 8×400 meter i cirka 4.10 fart.

img_9177.jpg

Se sån stil jag har! foto sonen Robert Hansson.

På vintern är det inomhus träning i MunktellArenan (Eskilstuna), veckans viktigaste pass är då givetvis intervallerna, en av dagarna.

Gäst Anders Hansson, född 1944Vilsta IK som nybliven Svensk Mästare på maraton med nytt Nordiskt Rekord 3.28.12!

Dagens Aktivitet:

 
1 kommentar

Publicerat av på 28 oktober, 2019 i Löpare

 

Etiketter: , , , , , ,

Växjö Marathon 2019 2 (2)

-”Lycka till”! Nej, löpartävlingar, speciellt långa, har inget med lycka att göra! Du presterar bara efter hur bra eller ”riktigt” du förberett dej. Jag ställde upp på Växjö Marathon för att det gick bra på Lidingöloppet och att Växjö är Sveriges trevligast maraton. Men 42 kilometer är 12 kilometer längre än 30 kilometer, trots skillnaden i kupering. Med långpass på cirka 17-20 kilometer, i flera år, räckte det inte till ett maratonlopp.

IMG_9163

Ingemar och jag inför start! Slutsegraren till vänster om mej, i grönt! foto Göran Lindskog

Min tävlingsfart på milen är strax under fem minuter per kilometer. Ett tempo på strax

IMG_9155

Göran med ett varv kvar!

under sex minuter/km på maraton borde vara rimligt. Jag startade efter det. Fick en stor grupp löpare efter mej som tyckte jag höll ett jämnt och lagom tempo. ”Drog” dem i cirka två mil, då de tyckte att det gick att öka. De gjorde det men närmare målgång upptäckte nästan alla i gruppen att det var dumdristigt. Jag fortsatt i mitt tempo men vid 25 kilometer börja krafterna och motivationen att plåga sej, ta slut. Jag gick av vid varvningen 26 kilometer. Sexton kilometer plågsamma kilometer återstod. Inget för mej. Idag med ganska fräscha ben ångrar jag inte det! Men vilket stöd av publik, funktionärer och medtävlande! Tack!

Dagens Aktivitet:

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 20 oktober, 2019 i Löpartävlingar

 

Etiketter: , ,

Växjö Marathon 1 (2)

Jag har sagt till mej själv, många gånger nu, att det får räcka med maraton, efter 50-60, skulle jag tro. Men efter Lidingöloppet som gick bra att springa hela tiden, har jag tänkt om lite. maraton är lite längre men Växjö Marathon är nog Sveriges lättaste och överlägset roligaste.

IMG_6219

Nej, jag springer nog i ett par Altra istället men båda är ändå platta!

Roligt med åtta varv säger någon men det är ju därför det är så roligt. På ”normala” maror räknar man antal kilometer kvar. Säg efter halva loppet då har du kvar 21 kilometer, i Växjö har du bara 4 varv! Till saken hör dessutom publiken som är fåtalig men de promenerar åt motsatt håll, så man stöter på dom åtskilliga gånger. Publik som man efter några varv har blivit ”bundis” med. Slänger du några ord till dem när ni möts så får du hejarop och uppmuntran, i ändå större grad tillbaka. Funktionärerna likadant, ses åtta gånger så det blir kära återseende hela vägen. Speakern likaså, de senaste gångerna jag varit där har hon varit ”kanooon”! Längtar till imorgon ….

Dagens Aktivitet: Lite skogsröjning bara.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 18 oktober, 2019 i Löpartävlingar

 

Etiketter: , , , , , , ,

Din hjärna 2 (2)

Nej, jag kan inte sluta där utan måste skriva lite mer!

IMG_9144

Din hjärna del 31

Hjärnan bakom pannbenet, frontalloben, där personligheten och förmågan att ta beslut nybildas och utvidgas av fysisk aktivitet. Om man rör på sej mycket behöver hjärnan ta till sej ny kunskap, den kognitiva förmågan blir bättre. (Det är därför jag tycker att äventyrslöpningen är så viktig – till och med vetenskapen säger det)!

Kreativitet

Om du promenerar i en halvtimme innan du ska lösa något problem, ökar förmågan att lösa problemet. Under en timme efter promenaden ökar ”kreativiteten”  med 60% mot om du bara sitter still innan! Hur kan det komma sej att alla politiker och beslutsfattare alltid sitter still när de tar viktiga beslut? Greta Thunberg tar sina beslut när hon går i protestmarscher!

Fysisk aktivitet är direkt motsatsen till stress och ångest! Hur kan det komma sej att det behandlas med tabletter och massage? Fysisk aktivitet är en ”krockkudde” mot stress!

  • Hur tänker den inaktive när fysisk aktivitet gör dej smartare, gladare och friskare?!

Dagens Aktivitet: Cykling i åttio minuter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 13 oktober, 2019 i Livsstil

 

Etiketter: , , , , , , , ,