RSS

Månadsarkiv: juni 2012

Kickbike + St Olavsloppets information

För många år sedan skaffade jag en kickbike i träningssyfte. Utan stötbelastning kan du stärka upp frånskjutet i löpningen. Sparkfoten blir stärkt i hälsena och vadmuskulatur då man bara sparkar med framfoten. ”Steglängden” är beroende på hastigheten du håller. Lite utför och din ”pendelrörelse” blir snabb och lång. Precis det du behöver för att springa på framfoten med ett långt snabbt löpsteg! Brant uppför är det oerhört tungt men det ger å andra sidan styrka i backar!

Den foten som står på plattan måste böjas och rätas efter hur långt det är till marken. Det är tröttande men stärkande, då det är den foten som blir trött först. Tre-fyra frånskjut per fot så måste du byta!

Kickbike som träningsredskap

Rekommenderas mycket som komplement till den ordinarie träningen, dessutom som rehab där stötbelastningen är problemet.

St Olavsloppet officiella informationstidning.

Annonser
 

Etiketter: ,

Sandalen

Sandalen

I går var det långintervall! Vi sprang på asfalt till en cykel-gångbana i centrala Lindome. Jag ville att det skulle vara runt 1000 meter och gärna en stigning på mitten. Det hittade vi där. Vi körde i smågrupper efter kapacitet för att stimulera varandra. Det gäller att hålla jämn fart genom att intervallerna, inte krokna! Efter åtta upprepningar räckte inte tiden till längre så vi vände hemåt igen. Efter stretsch och lite gymnastik blev det av- duschning, dethade varit svettigt!

Hela passet körde jag i den skönaste och skonsammaste ”löparskon” som går att hitta! Den är mjuk mot foten, har utmärkt dämpning, är formad efter foten med hålfot-rundad häl-pelott och sval! Dagen efter ett så hårt pass brukar det kännas regält i fot och ben. Springer du i denna typ av ”löparsko” så känns det inte så mycket! Enda nackdelen är att den är lite tung- men vad gör det på träning?

 

Etiketter: ,

Variation, variation!

En av anledningarna till att vi svenskar är så långt ifrån världstoppen, på alla distanser, är att vi kör ”den vanliga rundan”, i samma tempo, varje gång. Det viktigaste för att inte tappa motivatinen, hålla sej skadefri och utvecklas som löpare är variation. Ja, se möjligheter till utveckling på alla plan genom variation, utveckla hela kroppen och undvik därmed förslitningsskador. De allra flesta skador beror på ensidighet; dag efter dag i samma tempo; samma distans; samma underlag; samma skor! Försök att aldrig träna på samma sak två pass i rad! Kör du långpass ena gången så försök att köra snabbhet nästa gång. Försök att variera underlag. Försök att lägga in alternativ träning då och då!

Sand, gräs eller betong?

Lär dej mantrat: -”när jag är skadad har jag gjort fel”. För så är det ju, skadorna har du själv skaffat dej, det har inget med otur att göra, som många elitidrottare tycks tro. Är det inte kontaktskada så har du själv samlat ihop till skadan!

Se möjligheter till variation och därmed bli mer nyfiken på livet!

 

Etiketter: ,

Earth Glide

På Malmö Milen sprang jag i ett par Earth Glide. Egentligen en gåingsko med negativ sprängning för att tvinga även hälgångare att skjuta ifrån effektivare med framfoten. Hälen ligger 3 mm lägre än framfoten! När du använder den som löparsko är den ännu mer tvingande till framfotsisättning. Den är verkligen grym vid intervall och snabbdistans löpning! Första gången jag sprang i skon mötte jag en äldre dam cyklade, hon ropade på mej: – ”Vilket löpsteg du har!” Fick bara instämma!

Earth Glide

Den frestar på hälsenan kraftigt så det behövs kraftig massage efter passet men sedan får du ett mycket bättre frånskjut. Och det är ju bara de det handlar om! Generalagenten för skon trodde det var ”Dolda Kameran” när jag sa till honom att det var den bästa temposkon på löpmarknaden just nu!

 
 

Etiketter:

MalmöMilen

Igår sprang jag MalmöMilen. Roligt lopp med mycket publik och ca 6000 startande. Tyvärr är många löpare okunniga när det gäller värme. Det blev lite varmt och då förstår inte alla att det behövs mer vätska och ett något lugnare tempo. Fyra kollapsade och många fick stanna och försöka få tillbaka krafterna. Badade själv på två ställen i fontäner och sprang genom räddningstjänsts brandspruta. Försökte att vinna klassen ”glädjespridare” men det vet jag inte hur man gör men publik och medtävlande jublade ialla fall. Fick mej några danser också vid alla trevliga orkestrar. Det mesta var mycket bättre än förra året, men var hittades de som ledde prisutdelningen?

 
 

Etiketter:

Resa till Namsos Helga.

Nu i helgen var jag inbjuden till Namsos i Norge för att delta i en cykel och en löpartävling. På lördagen var jag ”lekledare” för barncyklister och därefter cyklade jag 6 mil på en vacker men ensam bana. På söndag sprang jag Folkemila på ca 8 km. Norrmännen är snabba och banan var tuff.

 
 

Etiketter:

Löpartips

Tänk på att äta minst 4 timmar innan träning!

 
 

Etiketter: