RSS

Long Slow Distance (LSD)

08 Jul

Dom två viktigaste passen för de som vill bli löpare är intervaller och långpass! Långpass ska vara långa och långsamma, ca 1.30 – 2.30 minuter långsammare än tävlingstempo på milen. Kan du springa på till exempel 45 minuter på milen, då håller du 4.30 tempo. Lägg på 1.30 – minuter så hamnar du på ca 6 minuter/kilometer. Spring med andra så att du/ni kan hålla ett jämnt tempo. Springer du ensam så går det ofta ojämnt, när du är pigg går det för fort, när du är trött går det för långsamt! Är ni flera så hjälps ni åt till ett jämnare tempo, alla är inte trötta samtidigt. LSD eller prattempo gör så att kroppen vänjer sej vid arbete under längre tid, oerhört viktigt när du ska tävla på alla distanser. LSD bör vara minst 2 timmar, lite beroende på tävlingsdistans.Tycker du det går för långsamt – spring lite längre eller i cirklar runt de andra!

Inbjudande stig för långpass

Långpass springs helst på mjukt och varierande underlag. Det gör att fotleder blir starkare, musklerna slits inte så mycket som vid monotont löpande på asfalt. Men den allra största förtjänsten är utan tvekan för den mentala styrkan. Det blir inte så enformigt utan mer inspirerande, du njuter av omgivningen. Lika viktigt är att variera löprundan så ofta som möjligt, gärna utforskande av okända områden, spännande att inte veta var man hamnar. En gång sprang jag ”vilse” efter en och enhalv timme. Det blev 3.30 istället för två timmar! Det var 17 minusgrader, det älskade min hjärna! Långpasset blir inte en pina utan en runda att längta efter.

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: