RSS

Fotnära sulor

22 Jul

Olika typer av fotnära sulor!

För att få extra stöd när man sätter ner foten på ett felaktigt sätt eller är för svag i hälsenan är det bra att använda en fotnära sula. Det optimala är ju att dämpa ner sej på framfoten men alla är inte tränade för det. Om du sätter ner hela foten fördelas belastning på hela foten och inte bara framfot/häl, om du använder en fotnära sula. Man ska aldrig hamna på hälen! Där finns ingen kroppsdämpning utan hela ryggraden tar upp stötarna. Det är konstigt att alla ”experter” plötsligt har fattat att man inte ska springa på en ”kilklack”! Något som jag själv vetat i 25 år!

På bilden visas skor/sulor som är mer eller mindra fotnära! Underst en Keen Sandal som är den bästa om man har normalt fotvalv. Därefter en Scholl sandal som är bra men bara har korkdämpning. Den grå sulan är en fransk ”Confordable-sula” som är formad efter min fot men för stum för löpning. Därefter en som gjorts av en kiropraktor som är mjuk men inte med perfekt passform. Den grön-vita är en sula från footlab som är ”standard”, lite för klumpig och vattensugande. Överst är en sula från en löparsko, i detta fall Adidas, som är sämst av de visade på bilden om man är ute efter en fotnära dämpande sula!

Om du springer på ett riktigt sätt och hamnar på framfoten behöver du inte någon fotnära sula men däremot kanske en pelott för att höja mitten på framfoten! Testa dej fram. Någon kramp/domning ska du inte få i tårna vid lång träning!

 

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: