RSS

Grennära träning

26 Jul

Kommande löparstjärnor?

Jag har skrivit en hel del om alternativ träning. Tyvärr är det få som varierar tillräckligt, med skador som följd. De allra flesta motionärer i Sverige springer samma runda, samma dagar, på samma tid vecka efter vecka. Det är rent förkastligt för då uppträder skadorna. Det är inte löpningen som ger skador utan den enformiga träningen. Bara cirka 80% av träningen ska vara löpning om du ska bli löpare. Det kallas att 80% ska vara grennära eller grenspecifik men för den delen inte samma tempo och distans. Variera mellan olika träningsformer som LSD, intervaller, fartlek, snabbdistans osv.

Resterande 20% ska vara ”inte grennära”! Det betyder alternativ träning (AT). Det kan vara styrka, smidighet, koordination, ja vad som helst! Här sätter bara fantasin begränsningar. Jag har gett olika alternativ tidigare, gå tillbaka och få inspiration. Kom inte och säg att du blivit skadad av löpning, för då har du glömt Alternativ Träning eller sprungit i felaktiga skor! De bästa nu är Saucony!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 juli, 2012 i Löpträning

 

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: