Jag har nog sprungit 1000 lopp! I 25 år har jag sprungit 35-40 per år! Många av loppen har varit bra men några har misslyckats med något och det kommer man ihåg. Ett lopp jag sprang i norra Göteborg hade någon skämtat med arrangörerna (och löparna) genom att ändra en avspärrning. Banläggaren var sjuk så en förcyklist som inte visste bansträckningen följde bara avspärrningen. Samtliga sprang runt i ett villaområde och letade efter vägen ut! Alla sprang olika långt och det blev ingen resultatlista och inga pristagare. Ett annat år vann jag Blodomloppet på en kontrollmätt 10 kilometers runda på låga 27 minuter. Jag protesterade men de ville inte höra på det örat. Jag tackade och sa – ” ojdå då måste jag hem snabbt till telefonen för förbundskaptenen ringer snart, jag satte just nytt Svenskt Rekord!”
Falkenbergs Stadslopp drog upp alla löpare på motorvägsuppfarten. De sex första i Premiärloppet sprang fel och hamnade ute i naturen. Först i mål på rätt bana fick inget pris ändå! Jag var först i mål i Kungsbackaloppet men över 40 år, så då fick jag inte första priset. ”Biten” Eriksson var inbjuden till Tjörnbroloppet men hamnade under loppet på fel ”ö” och kom aldrig i mål, men fick ändå första priset. Så kan man hålla på länge, länge!
Tävlingsansvarig
Jag har alltid påtalat felaktigheter, så på det viset har jag hjälpt många arrangörer genom åren. Har varit tävlingschef för Göteborgs Sylvesterloppet, varit med och utvecklat Göteborgs Varvet; Midnattsloppet; KnarviksMila (Norge); Norska FjellMaran; Vindelälvsloppet; St Olavsloppet; mfl.
Med den erfarenhet jag skaffat mej och den kreativitet som jag har så ställer jag gärna upp som konsult, om någon arrangör vill göra ett ”perfekt” lopp.
Det absolut viktigaste är att distansen är den som uppgetts, en exakt tid och placering till samtliga! Om inte de tre kriterierna uppfylls så tycker jag att deltagarna ska kompenseras på något sätt! Pengarna tillbaka, fri anmälan året efter eller något ”tröstpris”. Har försökt att få anmälningsavgiften tillbaka några gånger men se de går inte! Köper du en felaktig vara i en affär så gäller alltid en ny vara eller pengarna tillbaka!!