RSS

Springa med vikter

14 Aug

Som löpare använder du övervägande benen för att förflytta dej. För att stärka armar, axlar är det utmärkt att springa med något i händerna. Är det ett långt pass eller ett snabbt pass där armarna pendlar kraftigt ger det mer effekt. På vintern i snö eller på riktigt mjukt underlag, som sand eller mosse, går det mycket bra med skidstavar. Jag har varit ute med mina adepter på golfbanan i djupsnö, då var de ganska tysta efteråt!

Enklare är det med vanliga träpinnar, 25-30 cm långa, 3-4 cm i diameter. Håll i ”bakre kortänden” och se till att den andra änden pendlar upp i ”näsans förlängning”. Pinnarna ska inte korsa varann eller slå ihop. Ett långpass med blöta pinnar och du har rejäl träningsvärk dan efter.

f.v. Pinnar, vattenflask- hantlar och vanliga skidstavar.

f.v. Pinnar, vattenflask- hantlar och vanliga skidstavar.

Bästa innovation från ung företagsamhet i Skåne förra året var en vattenflaska som liknade en hantel. Den kunde man fylla med lämplig mängd vätska att ha med sej på passet. Fylls flaskan helt blir vikten flera hundra gram. Vätskan kan du dricka eller tappa ut om det känns för tungt efter ett tag. De ligger bra i handen när man springer. Vi i klubben köpte in ett 50-tal men tyvärr var kvalitén bristfällig, många sprack!

Tänk på att det är med armarna du springer, inte benen som många tror! Det gäller att vara stark i armarna!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 14 augusti, 2012 i Löpträning

 

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: