RSS

Löpteknik – fotisättning

15 Aug

Rätt fotisättning är framfot eller hela foten i backen först! I framfoten har du kroppens egen dämpning, hålfoten har minimal dämpning och hälen ingen dämpning alls! Ändå har experter och skotillverkare hävdat att man ska sätta ner hälen först och sedan rulla över till framfoten. Äntligen har ljuset kommit till experterna – det smarta löpare vetat hela tiden!

Tårna först i backen utför!

För att träna upp ett riktigt löpsteg trots att man använder felaktiga träningsskor med ”kilklack”, krävs disiplin. Det bästa sättet är att alltid hamna på framfoten när du springer utför. Då slipper du stötchocken genom ryggraden vid fotisättningen. När du springer uppför blir det automatiskt ett riktigt framfotssteg, men det blir jobbigt med bara uppförsbackar! När du hållit på länge med att springa på framfoten uppför och utför blir du starkare och starkare i vadmuskulaturen. Med tiden så stark, att du springer riktigt även på plant underlag.

Med platta skor springer du rätt från början!

Hamna på framfoten i utförsbackar.

 

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: