RSS

Månadsarkiv: september 2012

Lidingöloppet dag 2

Den stora familjedagen är söndag på Lidingöloppet!

Lidingöloppet söndag 2012

Tjejloppet på Lidingö är 10 km.

Sol eller regn, spelar roll?

Annonser
 

Etiketter: , , ,

Lidingöloppet

Ja då var det äntligen över! Lidingöloppet:s tre mil i terräng (breda grusstigar) som går upp och ner hela tiden. För er som inte sprungit kan man jämföra med ett maratonlopp. Kuperingen gör att framförallt låren tar mycket stryk.

Kenyaner, kenyaner ….

Det verkar inte bekymra våra kenyanska vänner som springer ifrån alla som har vit hudfärg. Med ljudlösa steg flyger dom ifrån alla konkurrenter! Det som är mest utmärkande är att de har mycket längre löpsteg än alla andra. När dom dessutom väger som mest 115-125 under sin kroppslängd. När större delen på kroppen är ben – löparben, då är det lätt att räkna ut resultatet. Dessutom är deras ”språngben” i foten längre, då de hela sitt liv gått och sprungit barfota.

Två kenyaner i täten med långa lätta steg efter 8 km.

Trots att detta är världens största terränglopp måste jag framföra lite kritik av årets arrangemang:

  • Sportmässan var riktigt dålig, bara sportdrycker, salvor och kompressions kläder. Saker som har mycket tvivelaktig funktion. För att bli bra löpare krävs löparskor, bra kost, intresse och hårt arbete! Inget av det fanns på mässan.
  • Lidingö stänger allt klockan 21.00 när det är 50 000 ”turister” i omlopp!
  • Försökte titta på 15 kilometer men där fattade man inget om placeringar, åldersklasser eller kön!
  • 30 kilometer fanns inte en enda digitalklocka, jo, förresten det hängde en köksklocka i ett träd efter 24 kilometer.
  • Att dessutom som förra året höja bokade klassrum från 50 till 150 kronor natten är ganska magstarkt!

Man kan aldrig lita på vädret, antingen sol eller regn.

 

Etiketter: , , , , ,

Lidingöloppet i morgon

Lidingöloppsbild ur Svenska Dagbladet 1999

Lidingöloppet är världens största terränglopp! Dessutom är det nog det roligaste loppet att springa också. Massor av likasinnade som på olika sätt försöker att ta sej runt på Lidingö, i Stockholms skärgård. Jag vet inte hur många gånger jag varit med men det är väl tjugo? Som bäst har jag sprungit på 1.53 som 43-åring.

Tyvärr är gamla huvudsponsorn Aftonbladet varit dåliga på att skildra detta unika lopp! Nu finns de inte med längre och lika bra är det. Däremot brukar TV vara närvarande! Ett år var det ett inslag i sporten om två av deltagarna, ”Musse” och ”pantern”, vilket höjdarinslag! Musse som vinnare av tävlingen och ”pantern” som vinnare av ”utspökning”!

Hoppas att träffa Japhet Kipkorir, kenyansk löpare som vunnit Lidingöloppet några gånger. Har hjälpt honom med lite löpartips!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 september, 2012 i Löpare, Löpartävlingar

 

Etiketter: , , , ,

Bilens historia 1 (4)

Efter några år som löpare började jag få lite hjälp av olika företag med löparprylar. Jag blev ”sponsrad” av New Balance löparskor till exempel. Tänkte att jag kunde sätta företagens loggor på en bil, men det fick ju vara en fräck bil. Jag skaffade en Mini Cooper. Den var dyr men som försäljaren sa: -”Vi gör en bil för att den ska vara bra, inte billig”!

Mini 1, fotograf Lennart Nilsson, Anderstorp

Bilen var verkligen bra och väckte lite uppmärksamhet! Den var med på de flesta tävlingar jag åkte till och alla träningar!

Ett halvår efter att jag börjat med loggor på bilen läste jag i Metro. Senaste trenden i USA att upplåta sin nya bil till företagsloggor, mot månatlig ersättning!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 september, 2012 i rosapantern

 

Etiketter: , , , , ,

Veckan innan tävling del 3 (3)

Vattenflaska

Ska du springa långt och det är varmt ute ska du försöka att dricka lite extra sista veckan. Speciellt kvällen och morgonen innan, till en timme innan start. Inte efter den tiden för då måste du börja med att stanna och ”pinka” under loppet. Du kan dricka tills urinen är vit, inte gul som normalt. Först och främst vatten men du kan även dricka lite Coca-Cola, den användes ursprungligen som magmedicin!

Däremot ska du undvika alla sorters ”energidrycker” då det sätter igång hjärtverksamheten. När du springer ska du försöka få hjärtrytmen så låg som möjligt – så länge som möjligt.

Vattenförgiftning!

Allmänt kan man säga att många dricker för mycket normalt. Kroppen är så fantastiskt konstruerad att den säger till när den är törstig. Då ska du inte dricka i tid och otid! Gör du det så kan du drabbas av vattenförgiftning!

Vegetarianer

Vegetarianer har högre vätskebalans i kroppen än andra. Det är positivt när man ska springa långt. Har själv med fördel använt mej av det då jag alltid ätit mycket frukt, speciellt som uppladdning inför långlopp. Frukten binder vätskan bättre i kroppen!

Nöden har ingen lag!

Ett år när jag sprang i ett lopp i Bohuslän var det olidligt varmt. Jag drack å drack, innan loppet. Efter 2/3 av tävlingen blev jag akut pinkenödig! Jag låg riktigt bra till, så jag ville inte stanna! Försökte ”pinka i farten” men det var inte lätt då man automatiskt spänner urinmuskulaturen! Jag försökte slappna av och lyckades till sist! Åh vad skönt, å jag behöll min placering i loppet! Trots allt inget att rekommendera!

 
 

Etiketter: , ,

Veckan innan tävling del 2 (3)

Världens bästa marknadsföring av pasta?

När New York City Marathon startade 1970 så var det en pasta tillverkare som var huvudsponsor. För att tillverkaren skulle tjäna pengar på sin produkt lanserades: -”Den bästa laddningen inför ett maraton är att äta pasta”! New York City Marathon blev ”trendsetter” inom stadsmaratonlopp i världen, med pastaparty innan loppet. Massor av maratonarrangörer köpte konceptet av New York, däribland Stockholm Marathon. På detta sätt spreds pastans förträfflighet som laddning inför långlopp över världen. Det finns inte en vetenskaplig undersökning som visar att det stämmer! Det som stämmer däremot är att de ”snabba kolhydrater” som pasta innehåller räcker under timman som energi för löpning. Sedan börjar fettförbränningen och om du inte är van vid den så går du i ”väggen”!

Pasta i form av makaroner och spagetti

Ägg & Bacon

Årsbästa satte jag och en klubbkamrat när vi sprang Norska Fjelläventyret, Halvmaraton, ett år. Klockan 07.00, fyra timmar innan start så åt vi till frukost ”ägg&bacon”. Sedan satte vi båda årsbästa och jag blev ”klassevinner”. Vi duschade och klubbkompisen slocknade i därefter i sängen, jag gick till prisutdelningen. Den var tre timmar lång då de har cirka 75 klasser! Vid 18-tiden kom jag hem och väckte honom å sa:

-”Vi måste äta nu”!

-”Varför det? Jag är inte hungrig!”

-”Bara för att vi måste!” Å så drog jag iväg med honom till en pizzeria!

 

Etiketter: , , , , , , ,

Veckan innan tävling del 1 (3)

Djurkroppen!

Människokroppen älskar vanor! Om vanorna bryts reagerar kroppen: ”vad hände nu? ska det bli en ny vana nu”? 99,9 % av allt vi gör dagligen är vanor! Hur vi går, blinkar, pratar och så vidare. Varför ska man då förändra en vana bara för att det är tävling på gång? Tränar du tre gånger i veckan, så fortsätt med det! Cyklar du till och från jobbet, fortsätt med det! Inte oroa kroppen med förändringar när du ska prestera ditt bästa. Det du kan göra är att höja tempot och korta ner passen lite!

Öka belastningen

För många år sedan läste jag en undersökning som tog upp detta med förberedelser sista veckan inför tävling. Försökspersonerna indelades i tre grupper: Grupperna tränade som vanligt, vilade eller tränade lite snabbare än vanligt. Resultatet blev att de som vilade presterade sämst! De som tränade som vanligt presterade näst bäst men de som presterade allra bäst var de som tränade snabbare än vanligt! Det behövs inga mer kommentarer!

Uppvärmning inför Great Etiopian Run.

 
 

Etiketter: , ,