RSS

10 vanligaste felen del 3 (5)

03 Sep

Pendla mjukt med armarna

Det är armarna som styr benen och därmed din löpning. Alltför många knyter händerna hårt och därmed spänns hela axelpartiet och halsen. Försök att inte lägga någon energi på att knyta handen, ha den helt avslappnad. Försök att pendla med armarna i 90% vinkel i armbågen eller mindre. Om du sticker upp tummen så ska den dyka upp i näsans förlängning i pendelrörelsen, lite smalare än axelpartiet är. Absolut inte, som många flickor, armarna som skydd för brösten och därmed rörelsen på tvärs mot löpriktningen.

Testa

Testa när du är ute och springer! För armarna högt uppåt i uppförsbackarna och du får hjälp med högre knä. För fram armarna extra långt och du får ett längre löpsteg. pendla snabbare med armarna och det går fortare, osv.

Armar som är strax under 90% vinkel i armbågen.

Vätskan

Här är jag lite oense med att vi dricker för lite. Skulle snarare vilja påstå att många fortfarande dricker för mycket. Det här med att alltid ha en vattenflaska bredvid sej och dricka då och då är helt fel, i många fall direkt skadligt! Dricka ska man göra när kroppen säger till!

 

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: