RSS

10 vanligaste felen del 4 (5)

04 Sep

Äta innan träning!

Du måste testa dej fram till hur sent innan träning du kan äta!  Sedan har det betydelse vad du äter. Är det lättsmält kan du äta senare, för att magen har hunnit ta hand om maten. Svårsmält, värst är kött på cirka ett halvt dygn, måste du äta mycket tidigare innan träningen. Dessutom har det betydelse om du kör ”hårt” eller  ”lugnt”. Jag behöver själv 4 timmar!

Äta innan tävling!

För att du inte ska drabbas av magproblem under tävling ska du använda dej av kunskaperna du fått under träning! Inte äta något som du inte brukar göra normalt! Det är inte på ”sista” måltiden du springer utan på det du tidigare fått i dej. Ta gärna nåt lättsmält innan träning/tävling.

Om du misslyckats med att äta vid rätt tidpunkt innan löpningen och behöver besöka en toalett! Gör det omedelbar – i skogen, i diket, var som helst så snabbt som möjligt. Springa under sådana förhållande kan vara direkt skadligt.

En stackars elitlöpare ”sket” ner sej åtta gånger under Göteborgs Varvet ett år! Han fick prispengar men luktade ”skit”!

Höstens äppelskörd i morsan trädgård.

Klädsel när du springer.

De flesta klär på sej för mycket! Du kommer att bli varm av löpningen. Ner tll 5-6 grader, inget regn, svag vind = sommardräkt. Vindkläder vid svalare. Värmen i kroppen går ut i händer, fötter och huvud. Är du varm på dessa ”ändpunkter” är hela kroppen varm. Ta med en mössa och vantar så klarar du det mesta!

 

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: