RSS

§ 8

09 Okt

Smärta är en upphöjd form av njutning!

Bekvämlighetstempo är det vanligste tempot som motionärer använder. Man springer i ett tempo som man kan hålla på länge, länge med. De flesta som tränar springer aldrig i annat tempo. Det är behagligt att vara joggare och du kan prata samtidigt som du springer.

Elit?

Men om du vill bli mycket bättre, kanske till och med tillhöra eliten, då räcker inte det! Det gäller att springa så fort ibland att luften inte räcker till, musklerna värker och hjärtat är på väg att lämna kroppen. Ju fler gånger du kan få dej till att plåga dej så desto bättre löpare blir du! Om du dessutom tränar dej till att kunna göra det under lång tid, ja då har vi fått fram en ny duktig långdistanslöpare. Tyvärr verkar det som den uppväxande svenska curling-generationen inte heller vill plåga sej! De bästa i Sverige är av utländsk härkomst!

Ålderns inverkan

Med åldern blir man i allmänhet bekvämare och bekvämare. Springer hellre långt än att uppleva ”smärta” även om den är under kortare tid. Det är därför det finns så många långsamma maratonlopp i Sverige, bekvämlighets tempo ger inte någon större träningsvärk! Måste erkänna att jag själv har hamnat där, motivationen räcker inte för att plåga mej på varken träning eller tävling. Å det är ju så:- utan smärta på träning kan du inte plåga dej till smärta på tävling. En förklaring av vår mediokra världstandard på löpsidan är att inte § 8 är ledordet i vår löparkarriär! Det kostar på att ligga på topp!

GT 1993

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: