RSS

Långintervall övning del 4 (5)

22 Dec

Det allra bästa för kroppen är att springa på skogsstigar med platta skor och med ”lagom” stötdämpning! På mjukt underlag behövs det mindre som tar upp stötarna, speciellt om du undviker backarna!

Att hitta stigar som svänger sej fram, på något så när platt underlag, är drömmen att springa fort på. Långintervallen är då inte bara högre tempo utan åxå lite mer teknisk löpning, än på asfalt. Man behöver med andra ord använda både ben, hjärta och hjärna!

Lämpligast är att springa på klockan! Kör till exempel två-fem minuter i ett högt tempo och därefter joggvila. Upprepa så många gånger som din kropp klarar eller tills terrängen begränsar. Ta samtidigt tillfället i akt att njuta av omgivningarna, genom syn och lukt intryck!

Gotland är platt och korsas av otaliga stigar!

Gotland är platt och korsas av otaliga stigar!

 
 

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: