RSS

Månadsarkiv: juli 2013

rosapanternspringer 1

Måndagar klockan 18.00 från Livets Träd på Torget i Kungsbacka! Start den 5 augusti!

För dej som vill lära dej grunderna i löpning, för dej som vill lära dej mer, för dej som vill bli frälst, för dej som vill bli bäst!

Ja, just det för alla! Ung, gammal, överviktig, smal, talang eller talanglös alla kan vara med om bara intresset finns! Hur kan detta gå? Jo, genom att den långsammaste bestämmer tempo

Stora ord, vem är det som kan lova detta?

Programförklaring av löparkvällarna

Programförklaring av löparkvällarna

Rosapanternspringer i Kungsbacka i ur & skur och det kostar inget!

Dagens Aktivitet: Sex kilometers blandad löpning.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 31 juli, 2013 i Löpträning

 

Etiketter: , ,

Trappor

Det som är jobbigast att träna ger bäst effekt på löpformen! Det allra jobbigaste du kan träna är backe eller om det är ändå brantare – trappor. Ju längre eller desto fler trappsteg du tränar i ju värre blir det! F´låt ju bättre blir det!

Det är inte bara det att du blir starkare du blir snabbare också! Starkare för att du måste lyfta kroppen uppåt i varje trappsteg. Snabbare blir du för att du måste ha en hög frekvens för att komma upp! Om du inte har tillräcklig frekvens blir det gång eller i värsta fall ingen förflyttning alls!

Flack trappa upp till Fjärås Bräcka från Lygnerns strand

Flack trappa upp till Fjärås Bräcka från Lygnerns strand

Något som sällan nämns i samband med ”hemska” träningspass är att det är väldigt stärkande för huvudet. Ju fler backar du väljer desto starkare blir du även mentalt. Som de flesta vet är det ju backtagningen som skiljer löparna åt. Den som är bäst i backe är oftast bäste löparen, även tvärt om gäller!

Tuffa trappan upp till Fjärås Bräcka från grusgrops sidan

Tuffa trappan upp till Fjärås Bräcka från grusgrops sidan

Dagens Aktivitet: Brant backe upp till ett vattentorn, tio gånger!

 

Etiketter: , , , ,

Sandstrand

Nu är det varmt i luften såväl som i vattnet längs hela vår land! Då finns det rikligt med tillfällen att springa på sandstränder – barfota!

Tylösand utanför Halmstad

Tylösand utanför Halmstad

Starka vader!

Att springa barfota på stranden i vattenkanten är perfekt träning för vaderna. Du måste skjuta ifrån rejält med vristen för att komma framåt! Vaderna blir starka och kan göra ditt löpsteg längre! Dessutom kan du lätt kolla om du sätter ner foten riktigt när du springer. Det får inte vara ett tydligt hälavtryck för då springer du för mycket på hälen! Nej, det ska vara ett avtryck av framfoten och gärna en liten ”grop” vi tårna, för att visa att du skjuter ifrån bra med dem. Tårna som normalt ”neutraliseras” i skorna, så att man inte bygger upp varje tås styrka!

Sandstranden i Vilshärad norr om Halmstad ....

Sandstranden i Vilshärad norr om Halmstad ….

Starka tår!

Den förste ”inofficiella” världsmästaren på halvmaraton, en kanadensare, drog sej fram barfota i gräset på en golfbana bara för att bli stark i tårna. Styrka som han sedan omsatte till ett kraftfullt frånskjut!

Dagens Aktivitet: LSD med bad, cirka 24 kilometer.

 

Etiketter: , , , , , , , , ,

Falkenbergs Stadslopp – efter

Det var som sagt deltagarrekord även här! Det kryllade av folk i målområdet som ligger i direkt avslutning till prisutdelningen, bra!

Falkenbergs Stadslopp

Falkenbergs Stadslopp

På herrsidan var det en lite udda detalj, ettan, tvåan och fyran hette alla Oskar! Är det så att Oskar har lättare för att bli framgångsrika i löpartävlingar? Nej, snarare är det väl så att föräldrarna under några år bestämde sej för att döpa sin söner till just Oskar! Dessutom kan en Oskar åka skidor riktigt långt och fort!

Falkenbergs Stadslopp

Falkenbergs Stadslopp

Det mesta var utmärkt på arrangemanget var utmärkt på loppet i år. Det enda är väl att det är bökigt med start för både fem och tio kilometer samtidigt och att det kommer en 90 graders böj efter 60 meter! Kul att vara med i år igen!

Dagens Aktivitet: Två timmarscykling på tandem plus 6 kilometers barfotalöpning i sanden på stranden!

 

Etiketter: , ,

Falkenbergs Stadslopp

Det är ju konstigt att det alltid ska vara väldigt varmt i Falkenberg när Stadsloppet går. Jag har sprungit massor av gånger och jag tror att det alltid varit varmt! Men fördelen med det är att det blir stor publik, å det var det!

Ingmarie Nilsson, Hässelby SK

Tog det lugnt i start för att sedan hålla ett jämnt tempo. Det gick bra då jag kom iväg cirka tio meter efter Ingmarie Nilsson som vunnit Stockholm Marathon två gånger!

Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson när det begav sej …. (internet bild)

Efter cirka tre kilometer kom jag upp jämsides med Ingmarie och gick direkt ifrån, trodde jag. Vid sju kilometer kom hon upp vid sidan igen. Då svarade jag lite och trodde jag fått ett försprång igen, men ikke. Sista kilometern då drog Ingmare ifrån mej med cirka 10 meter igen. Vi hade nästan identisk tid och samma avstånd i mål som vi fick redan efter 100 meter! På det blev Ingmarie tvåa i D40 (trots betydligt äldre ålder, som inte syns). För mej gick det snäppet bättre då jag vann min klass – med nästan två minuter! Det gjorde vi bra!

Madeleine Larsson, Hässelby SK

Men den där lilla busungen från Hovslätt utanför Jönköping som alltid sprang Lidingöloppet som liten flicka, hon har växt! Vi bodde alltid i samma gymnastikhall på Lidingöloppet i många år och busade alltid lite med varann! Nu busar hon med man och barn istället och springer som Sverige-stjärna! Med tiden 35.42 lämnade hon alla andra tjejer långt efter!

Madeleine Larsson efter segern i Falkenbergs Stadslopp

Madeleine Larsson efter segern i Falkenbergs Stadslopp

Dagens Aktivitet: Tävling på milen

 
1 kommentar

Publicerat av på 27 juli, 2013 i Löpare, Löpartävlingar

 

Etiketter: , , , , ,

Falkenbergs Stadslopp – i morgon

I morgon är det dags för Falkenbergs Stadslopp!

Falkenbergs Stadslopp 1997

Falkenbergs Stadslopp 1997…..

Dagens Aktivitet: 117 stycken trappsteg gånger tio upprepningar, puhh!

 

Etiketter: ,

Snabbhet

Ett sätt att lära sej att springa fort är att springa ”fortare” än man kan. Det är det enda som är bra med löpband, är att det går att springa ”fortare” än man kan! Eftersom löpbandet själv rullar i den inställda hastigheten så är det bara att hänga med! Det gäller med andra ord att ställa in bandet på en högre hastighet än du kan springa ”själv”! Kroppen får uppleva en högre hastighet än vad den är någonsin varit med om tidigare!

Ett annat sätt är att springa i kraftig medvind!

Snabbhet längs Lerkilsvägen!

Snabbhet längs Lerkilsvägen med solen i ryggen och svagt sluttande utför …..

Ett tredje sätt är att springa i svagt utförs lutande hårda banor. Som alltid gäller det att värma upp så att musklerna är mjuka och smidiga! Ju fler gånger du springer fortare än kroppen är van vid blir du snabbare. Tänk på att det gäller att ta längre och längre steg. Frekvensen är marginellt förändbar och då gäller det att förflytta sej längre i varje steg!

Dagens Aktivitet: Två mils cykling och 11 kilometer med Kickbiken.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 25 juli, 2013 i Löpartips

 

Etiketter: , ,