RSS

Träningsmängd år två

09 Sep

Nybörjare – motionär andra året

Efter första årets motionerade är du nu uppe i 15-20 kilometer i veckan. 20-25% ökning gör att du kan komma upp i cirka 25 kilometer i veckan i slutet på året, fortfarande förlagt till 3-4 tillfällen. Gör ett av tillfällena till ett alternativt pass, så att muskulatur, fästen och senor får lite variation. Börja med att tänka lite mer på tekniken: hela foten i backen rakt under dej, framfoten först i marken vid löpning i uppförs- och utförslöpning; pendling av armarna i löpriktningen; olika frekvens och rörelsemönster på armarna.

Gör jag rätt?

Tänk på att det är under denna period som skadorna dyker upp! Du tycker att det känns fint och vill visa omgivningen att du minsann förbättrat dej. Ofta blir det då för mycket – för snabbt. Känner du något, förutom träningsvärk, så måste du åtgärda omedelbart. Du har fel i ditt träningsupplägg! Löpning är inte skadeframkallande, ditt sätt att träna däremot!

Skorna är superviktiga!

Enbents knuff, foto Jonte,

Enbents tacklingar, foto Jonte,

Dagens Aktivitet: Några kilometer som tränare.

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: