RSS

Träningsmängd Elitmotionär

11 Sep

Elitmotionär är du efter 3-4 års träning på en regelbunden nivå. Du ligger på en träningsmängd på upp mot 45-50 kilometer i veckan och har fått behov av löpning för ditt välbefinnande. Det innebär träning mer än varannan dag i veckan. Försök att hålla ungefär samma mängd vecka efter vecka. Kroppen gillar vanor. Nu börjar det framgå om du ska förbli motionär eller möjligen fortsätta att träna för att tävla, på lite bättre nivå.

Eksjö Stadslopp i år med damsegrarinnan, foto okänd,

Eksjö Stadslopp i år med damsegrarinnan, foto okänd,

Om du bara tränar för ditt eget välbefinnande kan du hålla samma mängd och kvalité hela året. Ska du försöka tävla så lägg mer betoning på tung grundträning under vintern, öka speeden och minska mängden något under tävlingssäsongen. Löparsemester då du reparerar kroppen och får tillbaka motivationen kan du med fördel ta under november – december. Men tänk på att aldrig ta sådan ”semester” så du inte tränar alls. Gå ner något i antal pass och intensitet, kanske bara några löppass i veckan? Om du har stort behov av träning så försök att öka passen med Alternativ Träning (AT) i stället!

Dagens Aktivitet: Innebandy i en timme och badminton i en timme.

 

Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: