RSS

Motion är inget bantningsmedel

25 Sep

Vidare konstaterade Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) att enbart motion inte medför någon viktnedgång. För att gå ner i vikt krävs alltid en ändring av kosten. Det kan till och med bli så att om man börjar träna, går man istället upp i vikt, man blir hungrigare.

Måndagens trappträning, foto Jonte,

Måndagens trappträning, foto Jonte,

Kost + motion =  bestående viktnedgång

För många år sedan läste jag en undersökning som konstaterade att de som ändrade kosten gick ner rejält i vikt. De som började att motionera samtidigt som de ändrade kostvanorna gick ner lika mycket i vikt, inte mer. Däremot konstaterades att de som fortsatte med motionen, höll den nya vikten mycket bättre efter två år, än de som bara ändrade kosten!

Niklas Fehrling i Pantern Running Club är ett utmärkt exempel på detta. Han började träna hos oss då han vägde 104 kilo och sprang en mil på 64 minuter. Med koständring och träning gick han 24 enheter på båda. På ett år! Idag håller han ungefär den vikten och kommer under 40 minuter på milen då och då. Niklas är idag 50 år!

Dagens Aktivitet: En timme innebandy.

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: