RSS

Prat tempo

16 Jan

Långpass

När du springer långpass (LSD) så ska du träna kroppen att arbeta under lång tid. Den ska lära sej att uppträda som det är en vanlig promenad. Det betyder att du ska springa i något som kallas ”prat tempo”. Du ska kunna prata obehindrat hela tiden, eventuellt inte i branta backar. Många springer för fort och i för ojämnt tempo. De håller ett så högt tempo emellanåt så de orkar inte springa lika fort hela vägen. När du varierar tempo tränar du inte långpass utan snarare tempoväxlingar.

Långpass är bra att springa i grupp-

Långpass är bra att springa i grupp-

Prat tempo är ungefär en och halv minut långsammare än ditt normala tävlingstempo per kilometer. Springer du i fyra minuters tempo på tävling ska du på långpassen ligga på fem och halv. Springer du i fem minuters tempo på tävling ska du i prat tempo hålla sex och halv minut. Världseliten springer långpass i fyraminuters tempo.

Springer du för fort sliter det för mycket och du tränar inte kroppens lugna arbete. Försök dessutom att springa den större delen av passen i terrängen!

Dagens Träning: 75 minuters löpning.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 16 januari, 2014 i Löppass, Löpteori

 

Etiketter: , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: