RSS

Målsättning

31 Jan

Konkret!

Ska du springa GöteborgsVarvet eller något annat lopp är det verkligen hög tid att sätta upp dina mål för säsongen. Det du absolut ska tänka på är att både lång- och kortsiktig mål blir tillräckligt realistiska och konkreta. Det betyder att det ska vara exakt antalet pass i veckan, exakt vilken tävling du ska delta i, exakt vilken tid du ska uppnå på en speciell tävling. Då vet kroppen (hjärnan) exakt vad som krävs för att uppnå målet/målen.

Ett målsättnings knep är att som Anders Gärderud satte vid OS i Montreal 1976. Han hade innan han åkte dit sprungit på cirka 8.15, sagt till pressen att han skull kunna göra 8.10 på OS. I själva verket hade han satt sitt mål till 8.08! Kroppen förde honom till 8.08.02 i finalen! Ett oförglömligt lopp i friidrotts historien. Det var världsrekord i två år och svenskt rekord i 31 år!

Vad ska jag sätta för mål?

Vad ska jag sätta för mål?

Som syns måste målen vara konkreta och inte flummiga. Att bestämma 2-4 pass i veckan slutar mestadels på två. Att bestämma genomförande betyder att du klarar det men det blir kanske gång, raster och tid som du är missnöjd med!

Dagens Aktivitet: Vattenspring i 70 minuter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 31 januari, 2014 i Löpteori

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: