RSS

Månadsarkiv: mars 2014

Träningsvärk 1 (2)

Träningsvärk

De flesta av de som sprang 30 kilometer mellan Stättared Friluftsområde och Fjärås Bräcka har säkert träningsvärk idag. I första hand beroende på att sträckan var lite längre än vanligt, i andra hand på för dåliga skor. Underlag och varierat tempo gjorde så att träningsvärken begränsades. Om det inte känns någon värk alls, beror det på att kroppen är van vid den typen av träning.

Tävlingsvärk

Det var en provspringning och det betyder att det inte var ”tävlingstempo”. Tempot är helt avgörande för hur mycket träningsvärk du får. Vid tävling tar man i lite extra och får därför mer värk, som då egentligen borde kallas ”tävlingsverk”. Den gång du sätter personrekord på tävling eller träning så räkna med att ”tävlingsverken” blir värre.

Nej det var våren vi sprang in!

Nej, det var våren vi sprang in!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

När jag satte min personrekord på maraton hade jag ingen ”tävlingsverk” alls men då sprang jag i fotriktiga Teva sandaler.

Idag har jag ingen träningsverk för att jag sprang långsamt, på mjukt underlag och i fotriktiga (egen tillverkad inläggssula) i Asics skorna!

Dagens Aktivitet: 75 minuter löpning, LI och fys-övningar.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 31 mars, 2014 i Löpträning

 

Etiketter: , , , ,

Hallandsleden Terräng 1

Idag har jag och cirka fyrtio andra provsprungit Hallandsleden Terräng. Vi samlades i Fjärås Fritidscenter och samåkte ner till Stättared Friluftsområde, till starten på 30 kilometers sträckan.

Robert berättar lite om sträckan som ska provspringas!

Robert berättar lite om sträckan som ska provspringas!

 

Försökte att hålla ihop de 7-8 tjejerna som jag tränar så att de fick en lugn och informativ start. Jag stannade till på utsiktsplatserna, ”Bär-Lottas” fornminne och raststugan vid Stora Hornsjön och berättade lite om området. Efter det samlades vi några gånger längre fram för att ge varandra lite stöd och uppmuntran.

Öppna landskap var det ibland!

Öppna landskap var det ibland!

Andra halvan i provloppet sprang alla i sitt eget tempo och det blev utdraget mellan deltagarna. Själv följde jag med kön och försökte att hjälpa till med lite sång och berättelser för att skingra tankarna lite. Det är inte bra att springa ensam och själv brottas med tankarna om trötthet som hjärnan hittar på. Anna, Helena och Malin var oerhört slitna i sista milen men kämpade storartat. Vattenpumpen som är i slutet på Fjärås Bräcka, 600 meter från målgången vid Fritidscentret, kändes som en delräddning. Det blir vila i eftermiddag för de flesta deltagarna efter provlöpning på Hallandsleden!

Vilken dag! Strålande sol, sommartid, upp mot 15 grader och premiär för kortbyxor/linne för 2014!

Dagens Aktivitet: 30 kilometers terränglöpning.

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 mars, 2014 i Löpträning

 

Etiketter: , , , , , , , , ,

Salming shop 2 (2)

Idag tog jag Sara Jansson med mej och åkte in till Salming Shop igen. Idag skulle det bli löpning med Team Salming och Löpanalys av RunLAB. Vi skulle springa upp till Sisjön och sedan ett intervall pass däruppe. Men först presenterade Joakim Sandin (produktionschef) vilka som var med i Teamet, det var några löpare, triatleter och en Gladiator. Vi var väl ett 25-tal som sprang iväg. Löpteknik på gruppen ska vi inte nämna!

Det blev ett oproffsigt pass i den i övrigt proffsiga invigningen. Ingen hörde när draget började och ingen hörde när det slutade. På vägen upp och ner sprang de snabbaste ifrån de långsamma, som vanligt!

RunLAB presenterar löpanalysen för Patrik!

RunLAB presenterar löpanalysen för Patrik!

Efter det var det löpanalys av Patrik Andersson som gör milen på strax över 30 minuter! Det var proffsigt och intressant av RunLAB. Genom att sätta på Patrik elektroder i lederna såg man på storbilden hur det såg ut när streckgubben Patrik sprang. Det presenterades många olika parametrar. Det som var intressantast var frekvensen som var för låg och hällöpningen. Kommer han att fortsätta med det i Salming skor kommer han att både trampa ut hälkudden och få hälsporre. Analysen borde alla löpare med felaktigt löpsteg göra, cirka 86% av alla, den kostar 2000 kronor.

Patrik Andersson, hällöpare!

Patrik Andersson, hällöpare!

Dagens Aktivitet: En timmes intervall löpning.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 29 mars, 2014 i Löpteori

 

Etiketter: , , , , , , , , , ,

Salming shop 1 (2)

Äntligen har det öppnats en specialbutik för löpning och den ligger i Sisjön i Göteborg! Idag var det invigning och det får man ju inte missa! Mitt i den specialdesignade lokalen är löpbandet placerat, som det alltid ska vara.

Specialbutik för Salming löpning!

Specialbutik för Salming löpning!

Chefen, Ikonen och Sveriges genom tidernas bäste ishockey spelare Börje Salming var själv där och minglade. Frågan är bara om inte Erik Karlsson är ändå bättre!?Jag håller på att testa en av Salming skorna och än så länge har jag hittat några rätt men tyvärr flera fel.

Börje!

Börje!

Dagens Aktivitet: 25 kilometer cykling!

 
 

Etiketter: , , , ,

Återhämtning vid löpning

efter riktigt långa prestationer, är beroende på hur van och vältränad du är. Någon som tränar tre mil om dagen är van vid det. Ska någon som tränar någon gång då och då plötsligt springa tre mil, kommer det att bli katastrof. Personen kommer antagligen inte att orka utan kommer att gå stora delar. Träningsvärken och skaderisken kommer att bli stor. Men det är inte distansen i sej som är problemet för kroppen utan tempot. Ju högre tempo du håller i förhållande till vad du brukar hålla desto mer träningsvärk kommer du att få. Vår kropp är här ett otroligt ”klokt redskap” som hela tiden genom trötthet drar ner tempot. Men alla lyssnar inte när ”kroppen” talar!

Det är lättare nedför – kroppen ”skriker” inte då! Foto Jonte.

Om du tränar för maraton så försöker du prestera på topp genom så hög hastighet som möjligt. När du presterar ditt personrekord har du brutit ner kroppen rejält. Så mycket att det kan ta åtskilliga veckor innan kroppen helt återhämtat sej. Under den tiden är du mottagligare för både skador och sjukdomar!

Dagens Aktivitet: 65 minuters fallande långintervall (LI) från fem minuter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 mars, 2014 i Löparskador

 

Etiketter: , , , ,

Mat smältning

eller matspjälkning som det egentigen skulle heta, består av övre och nedre mag-tarmkanalen. Det jag skrev om igår var övre kanalen och att det kan kännas vid träning när maten passerar den. Efter de fyra – fem timmar som det tar att passera ska maten ner till den nedre kanalen. Den nedre tarmkanalen består av tunntarmen och tjocktarmen. Det tar ungefär lika lång tid att passera tunntarmen som att passera övre mag-tarmkanalen. Men den långa tiden tar det att spjälka maten genom tjocktarmen, det kan ta 30-40 timmar. Efter detta kan vi tillgodogöra oss kosten!

Mag-tarmkanalen i människan!

Mag-tarmkanalen i människan! Från 1177 Vårdguiden.

Som ni förstår är detta en lång process som ständigt pågår. Om ni går och småäter hela tiden måste matsmältningens hela kedja ständigt vara i arbete. Magen får aldrig tid att vila! Vi vet att detta är förödande för vår vikt och vårt välbefinnande. Livsmedelsverkets rekommendationer om 6-8 mål om dagen är som jag förstår det vansinne! Vi har aldrig i värdshistorien varit så feta och sjuka som nu, med dom rekommendationerna!

Dagens Aktivitet: Innebandy i en timme.

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 mars, 2014 i Kost

 

Etiketter: , , , , , , ,

Hungriga hundar jagar bäst!

eller Hungriga vargar eller Hungriga lejon eller Hungriga pantrar jagar bäst! Helt beroende av var man bor. Ordspråken finns överallt och det av en orsak, de stämmer. När vi ska träna eller tävla tror vi att vi måste vara mätta när vi startar. Inget kan vara mera fel!

Hungriga Lejon/Pantrar jagar bäst!

Hungriga Lejon/Pantrar jagar bäst!

Som ordspråket säger tränar, tävlar man bäst när magen är tom!

Utdrag ur Wikipedia:

”Tiden det tar för mat att passera genom magtarmkanalen är beroende av ett flertal faktorer, men grovt skattat kommer efter 2,5 till 3 timmar efter en måltid ungefär 50% av maginnehållet att ha tömts till tunntarmen och efter 4 till 5 timmar är magen helt tom!”

Det betyder att du ska vänta så länge som fyra till fem timmar, annars är det lätt att känna uppstötningar eller bara obehag.

Dagens Aktivitet: 45 minuters löpning.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 25 mars, 2014 i Kost

 

Etiketter: , , , , , , , , , ,