RSS

Träningsvärk 2 (2)

03 Apr

Träningsvärk är en naturlig process för att bygga mer muskler, starkare än de var tidigare. Du får träningsvärk när du gör ovana rörelser eller hårdare arbete än vanligt på tidigare uppbyggda muskler. Träningsverken blir olika mycket beroende på hur hårt och länge arbetet utförts. Den blir större av excentriskt arbete, bromsande arbete, som till exempel löpning i nedförsbacke. Det känns ju tydligt när det är brant utför och man försöker hålla ett högt tempo!. Det är klart för då kan ju påfrestningen på muskulaturen vara 6-8 gånger så mycket som den är normalt. Normalt som är din kroppsvikt. Det är med andra ord den effektivaste träningen.

Karl-Gustav (79) hoppar tresteg, excentrisk landning!

Karl-Gustav (79) hoppar tresteg, excentrisk landning!

Hur det ser ut i praktiken syns efter Stockholm Marathon när löparna ska gå nedför en liten trappa på Östermalms IP. Det är stapplande, ofta baklänges gående, steg efter ”tävlingsvärken”.

Träningsvärk är ingen ”skada” utan en naturlig uppbyggnadsprocess! Det betyder att det går utmärkt att träna med träningsvärk!

Dagens Aktiviteter: 100 minuters cykel och löpning i 30 minuter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 3 april, 2014 i Löpteori

 

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: