RSS

Månadsarkiv: oktober 2014

Vinterträning!

Igår fick jag ”uppslaget” ett blad som omsluter reklambroschyrer. Det handlade om vinterträning och var ganska bra:

Löpning är en livsstil. En hälsosam sådan!

Löpning är en livsstil. En hälsosam sådan!

Kan komplettera med att det är perfekt löpartid för alla! Undvik alltid löpband utom om du vill träna extrem snabbhet. Snabbare än du kan springa, du blir ju dragen fram av bandet.

Dagens Aktivitet: Vila.

Morgondagens Aktivitet:  Finalloppet!

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 31 oktober, 2014 i Löpartips

 

Etiketter: , , ,

Blånagel 1 (2)

Som tur är har blå naglarna på löpare minskat drastiskt de senaste 10-15 åren. Innan dess hade nästan alla blånaglar på en eller flera tår. Det var inte roligt att titta på tårna i duschen på tävlingar. Då berodde det på att alla löparskor (utom sandaler) sluttade till intet vid tårna. Användes skorna länge gnagde tån hål i meshen/skinnet vid spetsen på skon. Vissa löpare gjorde hål vid stortårna direkt på de nyinköpta löparskorna! Jag tror det var New Balance som började med att skon slutade med höjden på stortån, andra tillverkare härmade efter. Däremot blev tåboxen inte lik foten på bredden!

Den tån får blånagel!

Den tån får blånagel!

Blånagel får du för:

att skon är för låg framtill eller för spetsig, så tårna kläms ihop.

att skon är för liten, tänk då på att foten blir upp till 2 storlekar större vid hög värme och långa distanser på hårt underlag.

att du sparkar i eller får slag mot tårna. Det blir värre om skon är för liten, ska vara 5 – 10 mm för stor.

att hålfotsstödet är för litet och foten blir större när hålfoten sjunker.

Dagens Aktiviteter: 25 minuters morgonlöpning och 70 minuters löpning på kvällen.

 

 

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 oktober, 2014 i Löparskor

 

Etiketter: , ,

Sandaler -97

Sandaler - oöverträffade!

Sandaler – oöverträffade! ur GP

Dagens Aktivitet: Innebandy i en timme.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 29 oktober, 2014 i Löparskor

 

Etiketter: , , ,

Viktigast vid löpsko köp!

Jag publicerade igår mitt löpsko test och den innehåller massor av punkter. De viktigaste punkterna tänkte jag skriva lite extra om här.

1. Först och viktigast är stötupptagningsförmågan och livslängden på den. Stötupptagningsförmågan undersöks aldrig i testerna. Det är beroende på hur mycket du väger och vilket löpsteg du har!

2. Därefter kommer komforten – passformen som du själv får testa fram när du ska köpa skor. Tyvärr har löparskorna i allmänhet dålig komfort då inläggssulan inte passar din fot. Dessutom görs löparskor för att de ska vara snygga inte för att passa någon löpares fot. Nästan alla människors fötter är bredast framtill, det är inte skorna!

 

Bäst passform på alla skor - sandaler!

Bäst passform på alla skor – sandaler!

3. Ditt löpsteg har stor betydelse för vilken sprängningen/drop på löparskorna du ska ha. Springer du på framfoten kan du ha lite sprängning, springer du på hälen ska du helt ha negativ drop. Det efterfrågas inte när du köper nya skor!

4. Se till så att det aldrig är hål eller springor i sulan som är djupare än de är breda!

Dagens Aktivitet: 40 minuters löpning.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 oktober, 2014 i Löparskor

 

Etiketter: , , , , , , ,

Nytt Löpsko Test

Jag har gjort om mitt testprotokoll lite och det som jag ska använda mej av fortsättningen ser ut som följer.

Mitt nya testprotokoll!

Mitt nya testprotokoll!

Dagens Aktivitet: 55 minuters löpning.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 oktober, 2014 i Löparskor

 

Etiketter: , ,

Vilka tider gäller?

Lade jag upp träningen rätt i år? Sprang jag rätt distans för den träningen? Läs tabellen så, att dina tider ska följa ett rakt vågrätt streck!

Slut tider till vänster, kilometer tider till höger!

Slut tider till vänster, kilometer tider till höger!

Åtgärda inför nästa säsong genom val av distans och träningsupplägg efter det!

Dagens Aktiviteter: 65 minuters löpning.

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 oktober, 2014 i Löpteori

 

Etiketter: , ,

Säsongs indelning 4 (4)

När väl tävlingssäsongen börjar är det bra att försöka öka intensiteten, genom tävlingarna eller om man tävlar sparsamt, på träningarna. Tävlar man, som jag gör, i princip varje helg, så räcker det som kvalitetsträning. Tävlingarna blir träningar! När man summerar många framstående löpare så har de ”bara” haft 4-5% av sin totala träningsmängd som högintensiv. Både Grete Waitz och Ingrid Kristiansen, som båda var bäst i världen i många år, hade mindre än 5% högintensiv träning, av sin totala träningsmängd.

Att tävla mot en Koenigsegg är högintensiv träning!

Att tävla mot en Koenigsegg är högintensiv träning!

Idag tror många att den högintensiva träningen är viktigast, erfarenheten säger tvärt om! Ett slående exempel nu är världens bäste ultra löpare Jonas Buud, som aldrig springer intervaller! Fördelen är att kroppen håller bättre men du får lägga längre tid på träningarna. Tävlingssäsongen är ju dessutom lång, hos oss från april till oktober. Var och en kan ju göra som dom vill men ”tävlingstempo” behövs på träning eller träning för att prestera på topp.

Dagens Aktivitet: 50 minuters löpning

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 25 oktober, 2014 i Löpteori

 

Etiketter: , , , , , , ,