RSS

Månadsarkiv: december 2014

Sylvesterloppet 2014

Det här var roligt! Underlaget var utmärkt hela vägen, blött men väldigt lite is, inga pölar direkt. Men det som var allra roligast var ju allt stöd Julia och jag fick längs vägen. Det var både sådana som man kände sedan tidigare och massor av okända som hejade och applåderade längs vägen. De allra flesta flaggvakter känner jag igen och om de är nya i Solvikingarna har de hört talas om mej. Lite trångt var det i starten men löparna splittrades snabbt upp så det var gott om plats. Jag behövde ju lite extra plats för att kunna jaga ifatt Julia och klubba ner henne! Mina ”öh” ”öh” lockade inte särskilt. Nåt värmande måste jag ju till min grotta!

Öh, öh vacker kvinna!

Öh, öh vacker kvinna! Foto Camilla Kärrdin.

Precis innan målgång så blev Julias motstånd mej övermäktigt, så hon kom över klubban! Det kan jag säga, det var inget kul upplopp, blev jagad hela vägen över mållinjen! Vad ska kvinnokraft vara bra för?

Hela vår löparshow missade Maskeraddomarna!

Dagens Aktivitet: En mil på 50 minuter.

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 31 december, 2014 i Löpupplevelser

 

Etiketter: , , ,

Ishalka 2 (2)

Det bästa för att inte halka är att springa i naturen.

Majsfält är inte heller halt!

Majsfält är inte heller halt!

Om du måste springa på asfalt och betong och det är blankis ska du använda mjuka yttersulor som följer fotens rörelser. Det sämsta att springa i är ”pjäxor” som har hård yttersula. Inte ens om det är grovt mönster på ”pjäxorna” ger det grepp. Det finns ju löparskor med dubbar! Dubbarna hjälper vid blankis men själva skon är alltid en ”pjäxa” och tvingar foten att rätta sej efter ”pjäxans” form. Du får ont och blir ”trött” i foten. Foten ska styra skon, inte tvärt om!

För att riktigt bra grepp på is så dra stora raggsockor över dina mjuka löparskor! Då får du ett tyst steg och perfekt grepp! Enda nackdelen är att det går åt många sockor om det är ishalka ofta.

Gårdagens Aktivitet: 70 minuters golfbanelöpning.

Dagens Aktivitet: Vila.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 december, 2014 i Löpträning

 

Etiketter: , , , , , , ,

Ishalka 1 (2)

I ett par dagar har det varit kallt här i norra Halland. På vägar och trottoarer har det blivit väldigt halt. Det är nästan som underkylt regn. På grusvägar är det lite bättre för att ytan inte är helt slät. Asfalt och betong blir däremot ”snorhalt”. Här ute på landet ser man löpare som försöker hålla sej på benen på cykelvägarna.Varför?

Högt gräs - inte halt!

Högt gräs – inte halt!

På morgonen i dag skulle tjejgänget och jag springa långpass på 2 1/2 timme. För att inte spänna sej för mycket och ramla för ofta var det till att använda naturen bredvid vägar och cykelbanor. Vi sprang på klippor (torrt = ohalt); åkrar; ängar; gärden. Det blev i långt gräs så att vi fick lyfta knäna. Över plöjda åkrar för att stärka upp fotlederna. Genom majsfält där vi fick springa slalom mellan de gamla stjälkarna. När vi ”plöjde” rakt fram så fick vi emellanåt hoppa över vattendrag.

Dagens Aktivitet: Vi var ute i två timmar och 32 minuter – utan halka!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 december, 2014 i Löpträning

 

Sylvesterloppet Gbg

Jag jobbade under många år med Sylvesterloppet när jag tränade Solvikingarna. Jag är pedant när det gäller tävlingar för att jag vill att de tävlande ska få en rättvis och trevlig upplevelse. De flesta i tävlingsledningen hade svårt för mej för att jag inte ville göra några kompromisser. Då blev det så att antalet tävlande ökade år från år åxå. Tre grejer som jag jobbade hårt för var att det bara skulle vara en distans, annars blir det aldrig någon status i tävlingen. Få tiden för starten så tidigt som möjligt, nu är det klockan 12.00! Eftersom tävlingen är mitt i vintern, inte tävlingssäsong, så ville jag att det skulle vara lite roliga inslag. Jag fick dit Leif  ”Loket” Olsson, Göran Johansson, Göteborgs Lucia och Maskerad.

Så här kommer det inte att se ut i år! Västerbottens Kuriren.

Så här kommer det inte att se ut i år! Västerbottens Kuriren.

Efter att jag slutade i tävlingsledningen har alla de inslagen försvunnit, tragiskt! Men i år ska tydligen Maskeraden komma tillbaka. Bara de nu har en bra domare, så att rätt vinnare utses. Det var nog därför Maskeraden försvann senast. I år är jag med!

Dagens Aktivitet: 45 minuters löpning.

 
5 kommentarer

Publicerat av på 27 december, 2014 i Löpartävlingar

 

Etiketter: , , , , , , , , ,

Birgitte Munch Nielsen

Jag brukar inte gratulera vänner så ofta på födelsedagar, det blir ofta krav och återkrav. Idag ska jag trots det göra ett undantag.  Birgitte Munch Nielsen en ”löpare” som jag inte lyckades att ge ”det perfekta löparsteget” trots ihärdiga försök, fyller 43 år idag! På skönheter biter inte ålder, det stämmer verkligen in på Birgitte. Vi umgicks lite för 20 !? år sedan men vi har båda på var sitt håll fortsatt med löpningen. Hon har bara koncentrerat sej på maraton och längre, jag har försökt koncentrera mej på att springa fort, därför kortare distanser.

Birgitte när hon sprang sitt 300 maraton för ett par år sedan! Från nätet.

Birgitte när hon sprang sitt 300 maraton för ett par år sedan! Från nätet.

Tänkte berätta en lite sedelärande historia om Birgitte. Hon sprang lite småtävlingar i Danmark och var inte så snabb. Hon rökte dessutom (trots mina protester) och tyckte det gick bra. I en tävling kom det en liten, krum gammal tant och sprang om Birgitte, som då var strax över tjugo år, ung, smal och vacker! Hur hon än försökte hänga med den gamla tanten så kom hon längre och längre efter. Birgitte hostade och fräste men inget hjälpe. Efter den tävlingen var det slut med rökningen!

GRATTIS på födelsedagen!

GRATTIS BIRGITTE på födelsedagen!

Dagens Aktivitet: 75 minuters löpning.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 december, 2014 i Löpare

 

Etiketter: , , , ,

Bli gammal 2 (2)

I Vetenskapens värld gavs följande fyra råd för att bli riktigt gammal och förlänga telomererna.  Följande fyra punkter ska uppfyllas:

Morsan Ell-Britt försöker att följa råden!

Morsan Ell-Britt försöker att följa råden!

1. Ät lite men bra mat. Ät inte för mycket, 80% mätt är bra, bra med lite svält som jag skrivit om tidigare. Ät varierat men undvik bröd. Inblandning av kemikalier i maten är katastrofal.

2. Var Aktiv.Att motionera och röra på sej mycket är helt avgörande för att bli gammal. Att kombinera motion med umgänge är perfekt,träna i grupp. För att minska stress är detta bra med motion men även att meditera.

3. Var Social. Vänner och bekanta betyder oerhört mycket för att bli gammal. Att vara ensam är katastrofalt!

4. Ha Mål och Mening. Sluta aldrig vara nyfiken och sätt upp nya mål hela tiden!

Dagens Aktivitet: Promenad i 50 minuter.

 

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 25 december, 2014 i Friskvård

 

Etiketter: , , , , , , ,

God Jul

GOD JUL

Jul -14,2

GOD JUL Alison, Philip, Andreas, K-G och TOMTEN! foto Jonte.

Dagens Aktivitet: Löpning i 115 minuter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 24 december, 2014 i Friskvård

 

Etiketter: ,

Bli gammal 1 (2)

Två stora orsaker

I förra veckans Vetenskapens värld så ägnades hela programmet åt, att bli gammal och hålla sej frisk. Att vi lever 120 år är inte så märkvärdigt då kroppen är ”skapad” för att bli 3-400 år gammal! Vetenskapen har hittat varför vissa blir äldre än andra. Det är två stora orsaker och många små orsaker. De två stora är var du är född och bor och hur långa telomererna är!

Andreas har insett att genom motion och riktig kost så förlängs kelomererna!

Andreas har insett att genom motion och riktig kost så förlängs telomererna!

I Sverige lever de som längst som bor i ett bälte från syd-västra Småland (Vittsjö) genom östra Götaland upp till syd-östra Svealand. Jag är född i Markaryd 14,8 kilometer därifrån.

I ändarna av våra kromosomer,den ärftliga informationen, finns det telomerer, som svansar. Ju längre dessa telomerer är desto längre lever du. Och det går att förlänga telomererna, det går att förlänga telomererna hela vårt liv! Det gäller bara att göra rätt saker!

Dagens Aktivitet: Vila.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 december, 2014 i Friskvård

 

Etiketter: , , , , , ,

Hjärnan

Alla vet, borde iallafall, att vi är djur och därför behöver springa och mycket! Det är viktigt för alla kroppens organ för att må bra och leva länge, frisk. Nu har forskning redovisat att hjärnan är central när det gäller hela kroppens välmående. Träning av hjärnan är viktig för att kroppen ska hålla sej vital. Det som jag inte riktigt varit medveten om var att konditionsträning är mycket, mycket viktig för att utveckla hjärnan. Ju mer vi använder och konditionstränar hjärnan desto bättre mår kroppen.

Att sträva mot toppen!

Att sträva mot toppen!

Det jag redan vetat är att löpare är ”intelligentare” än andra som aldrig tränar. Då är alltså förklaringen att konditionsträningen ger ”klokare” hjärna.

Om man frågar människor hur många som tränar regelbundet får man svaret, cirka 50%. Om man istället gör empiriska undersökningar av större slumpvis utvalda grupper så visar det sej att det i själva verket är 5-10%! Skandal att bara 5-10% har fattat att vi människor måste träna! De som ljuger om träningen har dåligt samvete! Att 50% av alla inte förstått träningens absoluta vikt? Skandal!

Dagens Aktivitet: 70 minuters löpning.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 22 december, 2014 i Friskvård

 

Etiketter: , , , , ,

Aktivitetsband

För ett par dagar sedan så dömde en psykolog i TV fullständigt ut allt vad aktivitetsband står för! Hon ansåg att det var direkt hälsofarligt och kan ge ätstörningar och andra psykologiska sjukdomar. Att ha ett programmerat band som styr träning, sömn och kaloriintag är fullständigt vansinnigt, enligt psykologen! Jag håller fullständigt med.

Farlig leksak! Från internet.

Farlig leksak! Från internet.

 

Dessutom har några klantskallar kallat det för ”årets Julklapp -14”. Men det är ju inte första gången årets julklapp varit fullständigt fel valt. Det året som studsmatta var ”årets julklapp” fick ortopedläkarna redan i januari varna för knäproblem i samband med hoppandet!

Eftersom människan är så lättlurad så kommer det hela tiden nyheter som ska ”revolutionera” träningen. Klocka med ”pulsljud”, stegräknare, vanlig pulsklocka, kompressions kläder och nu aktivitetsband är några av ”revolutionerna” som vi kunde varit utan!

För att bli bäst ska du härma de bästa! Afrikanerna använder inte aktivitetsband!

Dagens Aktivitet: Långintervall i form av trappan, 6, 8 10, 8, 6 minuter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 21 december, 2014 i Löpare Nybörjare

 

Etiketter: , , , , , , , ,