RSS

Hålfotsstöd

07 Dec

Det är vanligt med överbelastning i hålfoten. Hälsporre (plantar fasciit) är namnet på det. Senan som går mellan tårna och hälbenet blir uttänjd och dras sönder i fästet mot hälbenet. Pågår det länge så bildas en ”sporre” där. När du går ur sängen på morgonen går det knappt att sätta ner foten på golvet. Det är vanligt bland de som går och springer mycket. Eftersom de flesta skorna som tillverkas är felkonstruerade så blir det väldigt vanligt bland löpare.

Mina mallar för stödet i hålfoten mellan inläggssulorna!

Mina mallar för stödet i hålfoten mellan inläggssulorna!

För att undvika hälsporren så behövs lite stöd för senan, så den inte drar i fästet mot hälbenet. Visst kan man göra speciella inläggssulor men det går lika bra att göra det själv. Använd den inläggssulan som finns i skon. Klipp ut från en gammal inläggssula, formen av hålfoten och sätt fast med dubbelhäftande tejp. Prova dej fram så att stödet känns lagom och så att inläggssulan känns lika mycket under hela foten.

Dagens Aktivitet: 45 minuters löpning.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 7 december, 2014 i Löparskor

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: