RSS

Månadsarkiv: mars 2015

Stefan Grau

Igår hade jag ett personligt möte med professor Stefan Grau från Idrottsmedicin på Göteborgs Universitet. Han är professor i Biomekanik & Rörelseanalys från Tübinger Medizinschen Universitätsklinik i Tyskland.

Stefan Grau, bild från Internet!

Stefan Grau, bild från Internet!

Detta möte var verkligen roligt, äntligen någon som visste vad han talade om. Ändå bättre var det att han hjälpt Nike med att plocka fram Freeskon! Redan innan jag fick reda på det sa jag till honom att Nike Air & Zoom aldrig borde fått komma ut på marknaden! Förklarade var det var för fel på Nike Free och han höll med!! Han hade sedan varit med och ändrat sulan och sprängningen! Precis det som jag just påpekat!

Han hjälper inte Nike med produktutveckling längre – det hedrar honom!

Jag hoppas att vi i framtiden kan samarbeta om att få fram en ”riktig” löparsko!

Detta var det roligaste mötet jag varit på! Jag brinner för skadeskyddande löparskor, Stefan verkar tycka likadant!

Dagens Aktivitet: 45 minuters löpning.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 31 mars, 2015 i Löparskor

 

Etiketter: , , , , , ,

Hallandsleden provlöpning 2 -15

Ja, då var det dags igen för andra gången i år. Det har regnat mycket den sista tiden så det gällde att ställa in mentalt för vattenpulsning, större delen av sträckan. Det var inte många som dök upp på den nya samlingsplatsen! Ett riktigt dåligt beslut av arrangörerna att ändra till Naturum som saknar dusch! Något som behövs efter 30 kilometer i ständigt vatten.

Vi var bara elva som startade från Stättared och eftersom vi startade i samlad tropp så försökte jag informera om egendomen längs vägen. Stättared har en otrolig potential, där finns allt som en friluftsanläggning någonsin kan eftersträva. Tyvärr har inte Kungsbacka Kommun insett det!

Mönstret på sulan - hjälpte ingenting idag!

Mönstret på sulan – hjälpte ingenting idag!

Det var som sagt riktigt blött längs vägen och med bara några plusgrader blev det kalla fötter. Det var lättare att komma fram idag än över förra provlöpningens fällda träd. Det var upprensat men några nya träd hade fällts så på några ställen var det trots allt ris i vägen. Vattnet gjorde att fötterna kanade runt i leran, speciellt utför!

Dagens Aktivitet: 28 kilometers vattenpulsning, sedan tog viljan slut.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 29 mars, 2015 i Löppass

 

Etiketter: , , , , ,

Uppvärmning

När du ska springa en träningsrunda, springer du långsamt i början och gör gärna lite gymnastiska övningar samtidigt. Jämför med katten när den vaknar. Om du däremot ska springa fort från början, tävla eller ta tid, så är uppvärmningen viktigare. Här presenterar jag ett kort, sju minuter, uppvärmningsprogram som får igång hela kroppen.

Fällning framåt!

Fällning framåt!

Hopp i kvadrat på ett ben!

Hopp i kvadrat på ett ben!

 

 

 

 

 

 

 

 

Utfallssteg bakåt     15 steg på varje ben     cirka 1.30 minut

Hoppa på ett ben    sex varv i en kvadrat     cirka 2 minuter

Fällning framåt på ett ben     15 gånger varje ben     cirka 1 minut

Plankan     benlyft åtta gånger varje ben     cirka 1 minut

Knäböj     x-position 15 gånger     cirka 1.30 minut

 

Dagens Aktivitet: Gå -springrunda i kustbandet på två timmar.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 mars, 2015 i Löpträning

 

Etiketter: , , , , , ,

Långt och snabbare.

Rolig löpning som norrmännen säger.

Genom mycket LSD får du även en viss snabbhet. Men spurtsnabbhet får du inte. Det finns hur många svenska löpare som helst som kan sorteras in i denna kategorin: Mats Erixon; Midde Hamrin; Evy Palm; Mustafa Mohammad; Jonas Buud. Även Anders Gärderud trots spurtvinsten över OS hindret! Du måste även träna snabbhet. Det behöver inte vara så mycket men de tillfällena måste användas förnuftigt.

Vem vill vara osnabb som den vita när man kan vara snabb som den svarta?

Vem vill vara osnabb som den vita när man kan vara snabb som den svarta?

Att alltid avsluta alla träningspass med en spurt är utmärkt! Att göra tillfälliga spurter under den långsamma löpningen är bra. Inför tävlingssäsongen är det utmärkt att då springa fort i fem minuter var 40:e minut. Under dom fem minuterna håller ni tävlingstempo men under den sista ”spurten” spurtar ni!

Det man tränar in är tempo växlingar och spurter. Tänk på att så gott som alla tävlingar avgörs i spurter, om alla placeringar i loppen!

Dagens Aktivitet: Kickbike i en timme.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 mars, 2015 i Löppass

 

Etiketter: , , , , , , , , ,

Tabata träning 2 (2)

Tabata träning förekommer lite överallt idag. Det gemensamma är oftast att det är åtta upprepningar och högintensiv träning.

Tidtagning i telefonen bredvid dej!

Tidtagning i telefonen bredvid dej!

Inomhus

Idag ska jag ta upp Tabata som specifik löpträning. På stället och längs spår. På stället går att göra inom- & utomhus, barfota eller med skor. Fördelen med detta är att du ökar snabbheten, du behöver inte driva kroppen framåt och därmed minska hastigheten. Jag gillar att springa på stället inomhus med skor på fötterna. Tempot och tekniken blir bra och kroppen får verkligen visa vad den tål – under fyra minuter. Tanken är att du ska försöka springa på max i ”bara” 20 sekunder?! De sekunderna kan vara långa! Det bästa som teknikträning är att springa på stället, det borde alla göra. Då skulle inga personliga tekniktränare behövas!

Utomhus

Utomhus blir det inte automatik ett ”perfekt löpsteg” men för att springa fort måste du upp på framfoten. Ju fortare desto bättre löpsteg. Frekvensen av benen blir lägre utomhus men muskelmassan större.

Dagens Aktivitet: Tabata inomhus och 20 minuters löpning i backe.

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 mars, 2015 i Löpartips

 

Etiketter: , , , ,

Benbrott?

Artikel ur Metro!

Artikel ur Metro!

Jag ringde upp Johan! Det går inte att springa av ett ben utan kontakt! Ändå gjorde han det! Han visste inte inte vad det berodde på men jag bad honom gå till botten med detta! Hoppas vi löpare får en förklaring med tiden.

Dagens Aktivitet: Innebandy i en timme.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 25 mars, 2015 i Löparskador

 

Etiketter: , , , ,

Träning överallt

Bra från Metro igår!

Bra från Metro igår!

Dagens Aktivitet: En halvtimmes Kick Bike.

 

Etiketter: , , ,