RSS

Tabata träning 2 (2)

26 Mar

Tabata träning förekommer lite överallt idag. Det gemensamma är oftast att det är åtta upprepningar och högintensiv träning.

Tidtagning i telefonen bredvid dej!

Tidtagning i telefonen bredvid dej!

Inomhus

Idag ska jag ta upp Tabata som specifik löpträning. På stället och längs spår. På stället går att göra inom- & utomhus, barfota eller med skor. Fördelen med detta är att du ökar snabbheten, du behöver inte driva kroppen framåt och därmed minska hastigheten. Jag gillar att springa på stället inomhus med skor på fötterna. Tempot och tekniken blir bra och kroppen får verkligen visa vad den tål – under fyra minuter. Tanken är att du ska försöka springa på max i ”bara” 20 sekunder?! De sekunderna kan vara långa! Det bästa som teknikträning är att springa på stället, det borde alla göra. Då skulle inga personliga tekniktränare behövas!

Utomhus

Utomhus blir det inte automatik ett ”perfekt löpsteg” men för att springa fort måste du upp på framfoten. Ju fortare desto bättre löpsteg. Frekvensen av benen blir lägre utomhus men muskelmassan större.

Dagens Aktivitet: Tabata inomhus och 20 minuters löpning i backe.

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 mars, 2015 i Löpartips

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: