RSS

Månadsarkiv: april 2015

Kattegattleden del 1 (8)

Skyltar längs leden!

Skyltar längs leden!

Det har kommit en ny cykelled. De säger själva att de är Sveriges första godkända nationella turistcykelled? Sverigeleden och Cykelspåret och alla andra cykelleder har funnit i årtionde! I fallet med Kattegattleden, har den genom Halland, nästan identisk sträckning som Ginstleden. Ginstleden har funnits hur länge som helst!

Kattegattleden som är godkänd (?) borde kanske gjort bättre skyltar då? Som ni ser på skylten ovan så ser man att det är en Cykel Kattegattled. För att följa leden ska du svänga vänster. Ettan som är inringad betyder vad? Mellan vilka orter går leden? Hur lång är den? Men jag tänkte inte på att man alltid ska vara uppkopplad, speciellt när man är ute och cyklar!

Dagens Aktivitet: Löpning i 95 minuter.

 

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 april, 2015 i Friskvård

 

Etiketter: , , , ,

Livsstil

För några veckor publiserades en vetenskaplig rapport om genernas inverkan på människokroppen. Journalisten Urban Tjernberg från TT har helt missat vad livet går ut på!

Från TT i Metro!

Från TT i Metro!

Livet går ut på att till vara ta det så bra som möjligt. Genom livsstil stärka koppens motståndskraft mot alla ”sjukdomar” som kan drabba oss. Kroppens normalläge är att vara frisk men då många gör allt för att bryta ner kroppen, så har de personerna inte förstått meningen! Att då vinkla en vetenskaplig undersökning så, att det inte har någon betydelse vad du gör, för det är din genuppsättning som bestämmer ändå, är en ren provocation. Enligt artikeln är det ändå bara ödet som bestämmer – när slutade vi vara människor med egna viljor? Uppmaningen att ”skit i hur du lever”, det är ändå generna som bestämmer är rent brottslig.

Rubriken skulle istället varit: Livsstil är helt avgörande för hur du mår. Trots detta kan din gensammansättningen spela dej spratt.

Men som "bilaga" kom Livsstil med i samma reportage!

Men som ”bilaga” kom Livsstil med i samma reportage!

Dagens Aktivitet: 2,5 timmars rask promenad och innebandy i en timme.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 29 april, 2015 i Livsstil

 

Etiketter: , , , , ,

Hundringar

Som snabbhet och snabbuthållighet är det perfekt att springa olika ”hundringar”. Få ger snabbhet och fler ger både snabbhet och snabbuthållighet.

Jag har på morgonen mätt upp en tusen meters bana på GC-vägen här utanför. På varje ”hundring” har jag målat ett litet, litet märke för att veta hur många jag ska springa. En eller två hundringar är verkligen snabbhetsträning. Spring fyra eller fem så känner du att det är långt och jobbigt. Åtta eller tio är ”test” distanser för att kolla vilken standard man har för tillfället.

Första hundringen på väg till Lerkils hamn!

Första hundringen på väg till Lerkils hamn!

Att sedan upprepa distansen flera gånger ger ändå mer effekt. Att springa åtta-tio gånger tusen meter är verkligen både snabbhet men framför allt uthållighet. Passet blir i detta fallet åtta-tio kilometer! Med vila eller joggvila mellan dragen.

Emil Zatopek var som vanligt värst här åxå, hundring – tvåhundra gånger, två hundring – hundra gånger! Men han är den ende som haft åtta Världsrekord – samtidigt!

Gårdagens Aktivitet: Några mils cykling.

Dagens Aktiviteter: SD på 50 minuter och Kickbike på 50 minuter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 april, 2015 i Löppass

 

Etiketter: , , , ,

Spänst i benen

Igår skulle jag sprungit Lerumsloppet men istället blev det att jag hjälpte Handelsbankenloppet i Stenungsund med koncept utveckling. De ska satsa på move4fun och inrikta sej på fyrmannalag. Lagen ska ta sej runt en 6-7 kilometers bana och därefter delta i utlottning av priser. Allt avslutas med en stor picknick i parken utanför Stenungstorg.

Spänst

För att springa fort måste du träna spänst. Med spänst får du längre löpsteg. Frånskjutet blir högre och därmed längre. Tyvärr tränar långdistanslöpare alldeles för lite spänstövningar. Vadmuskulaturen måste stärkas och inte bara stretchas ut! Det räcker med att bara hoppa jämnfota då och då!

För att mäta sin spänst finns ett enkelt sätt. Ta en krita eller penna och ställ dej vid ett träd, plank eller vägg. Sträck dej så mycket du kan och gör ett märke så högt du kan mot den rakt uppstående ytan. Försök att sedan att hoppa så högt du kan och gör ett nytt märke på ytan. Du kan försöka flera gånger och på olika sätt om du vill. Mät sedan skillnaden mellan markeringarna.

Det var ingen vidare vristspänt här, nä!

Det var ingen vidare vristspänt här, nä!

Ju större mellanrum mellan markeringar desto bättre! 25-30 centimeter är minst det du ska kunna hoppa. Som exempel hoppade Joey Johnson, basketspelare i Högsbo/Kärsher Basket, 52 tum = 132 centimeter!

Dagens Aktivitet: LSD på två timmar och 40 minuter.

 

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 26 april, 2015 i Löpteknik

 

Etiketter: , , , , ,

Blodkroppar

Från Tidningen för dej som springer GöteborgsVarvet.

Från Tidningen för dej som springer GöteborgsVarvet.

Häromdagen skrev jag om söndersprungna blodkroppar. Dagen efter stod det samma sak i Tidningen från GöteborgsVarvet. Det har sjukvården vetat i många, många år. Synd att inte barfotaskornas ”uppfinnare” jobbade där!

Dagens Aktivitet: SD i 50 minuter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 25 april, 2015 i Löparskador

 

Etiketter: , , ,

Snabba fötter

Tatyana Eklund som jag tidigare nämnt vann Europamästerskapet 1978 på 800 meter, då under namnet Tatyana Providokhina, på 1.55.80. Jag har haft förmånenen att både lyssna på henne och varit med på träning med henne. En otroligt kunnig löpare som lärt mej massor. En sak som jag kom på häromdan var hennes definition på snabba fötter. Om du springer upp på en vägg, så är du snabb, om du hinner sätta i fötterna tre gånger innan du trillar ner. Jag har försökt, när jag var yngre, men aldrig lyckats med mer än två!

Kanske inte den bästa väggen men ändå en vägg!

Kanske inte den bästa väggen men ändå en vägg!

Prova på det och återkom om du hinner med tre fotisättningar innan du ramlar ner eller ”springer runt” med en baklänges volt!

Snabb i fötterna – betyder hög frekvens och hög frekvens ihop med steglängd ger en världslöpare.

Dagens Aktivitet: Vattenlöpning i 45 minuter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 24 april, 2015 i Löpartips

 

Etiketter: , , ,

Kalla händer

Värmen går ut ur kroppen där blodet vänder vid kroppsändar. Det betyder att nästan all värme försvinner vid fötter, huvud och händer. Löpare använder fötterna och fryser sällan där. Huvud och händer kvar. Om det är lite småkyligt nu på våren så är både mössa och vantar fina regulatorer. Om huvudet blir för varmt svettas du extra och svetten rinner ner i ögonen. Svalt huvud utan svett då du använder vantar eller handskar. När du har fingrarna ihop behåller du värmen bättre. Det går alltså utmärkt att använda handskar på våren när det är varmare än på vintern.

En handske!

En finger vante!

Är det tävling på våren så rekommenderar jag korta kläder och tunna handskar som regulator. Finns tunna på apoteken. Ingrid Kristiansen sprang ofta med handskar på sej när det var riktigt varmt – 30 grader I hennes fall berodde det på att all hennes energi gick till att springa. Ingen energi till kalla och ibland domnande, ilande händer.

Dagens Aktivitet: 104 minuters skogslöpning.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 april, 2015 i Löparkläder

 

Etiketter: , , , , , , , ,