RSS

Vätska 2 (2)

17 Aug

Är det riktigt varmt på tävling så måste du kyla ner kroppen. Det bästa är att slänga vatten över sej, duscha, blöta med svamp, bada, is i kepsen o.s.v. Detta gör så att kroppen går ner några grader och svettas därför mindre. Gör du det tillräckligt ofta så slutar du helt att svettas! Jämför med när du simmar i vatten.

Rätt klädd men ändå för varm på Prinsens Minne!

Rätt klädd men ändå för varm på Prinsens Minne! från Hallands Posten.

Om du tillför vatten så svettas du samtidigt mer. Du måste alltså tillföra mer än du svettas ut. Kroppen blir på detta sätt svalare men inte i den omfattningen som om du slänger vatten på dej. Dessutom är det så att vattnet (bästa alternativet) dröjer innan kroppen får nytta av det. Det som du får i munnen känns uppfriskande men det når inte ut i kroppen direkt. Det tar ungefär 20 minuter eller 5-6 kilometers löpning. Det innebär att du måste börja dricka innan kroppen behöver det. När det är 5-6 kilometer kvar av loppet har det alltså bara mental verkan, inte fysisk! Släng vatten över dej istället då!

Dagens Aktivitet: Löpning 25 minuter.

 
 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: