RSS

Människans dumhet 6:1

27 Jan

Ett år var alla politiker, tjänstemän och föreningar inbjudna (jag var enda representant) till Mölndals Kommun för att diskutera Folkhälsa. Första dagen (av två) skulle gå åt till redovisning av hälsoläget i Sverige, Halland och Mölndal. Det var tabell efter tabell med ohälsa. Efter halva första dagen så tröttnade jag på redovisningen och frågade när vi skulle börja arbeta med förbättringarna. I morgon blev svaret. Då tyckte jag att vi istället borde börja med det så snabbt som möjligt. Hela församlingen tyckte likadant, så vi avbröt där och bildade grupper för att börja bearbeta frågeställningen: Hur förbättra folkhälsan i Mölndals Kommun?

Folkhälsa är att pulsa i snön - ofta!

Folkhälsa är att pulsa i snön – ofta!

När vi samlades i gruppen så framförde jag direkt min åsikt om att jag inte ville höra, en ”annonskampanj”! Jag hade läst forskningsrapporter om vad ”annonskampanjer” fått för genomslag: Nada! Efter ”annonskampanjerna” om spritens skadliga inverkan publicerades – ökade konsumtionen. Efter ”annonskampanjerna” om rökningens skadeverkan publicerades – ökade rökningen. Efter ”annonskampanjerna” om narkotikans skadliga inverkan publicerades – ökade droganvändningen. Och så vidare!

Dagens Aktiviteter: Tabata och innebandy i en timme.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 januari, 2016 i Livsstil

 

Etiketter: , , , , ,

Lämna en kommentar