RSS

Gym? 4 (5)

05 Jan

Löpband

är bara bra för två saker: uppvärmning och snabbhet! För att musklerna ska vara tåliga ska de vara uppvärmda, om inte är det lätt att få muskelbristningar. Det är med andra ord bra att värma upp innan själva ansträngningen börjar. Detta gäller både träning och tävling. All träning går ut på att ”lura” hjärnan att den ska tro att kroppen den sitter på är snabbare än den trott! Då är löpbandet utmärkt,  man dras fram snabbare är man egentligen kan springa! Säg att du har en topphastighet på 16 kilometer/timmen. Då kan du försöka att följa med bandet i 18-19 km/tim i stället. Hjärnan tror då att du kan springa snabbare än du i själva verket kan. Du ”omprogrammerar” hjärnan att tro på något nytt!

Löpband1

Det finns många fabrikat på löpband! Men att sätta ner hälen först är alltid fel! bild från nätet

Det är samma fenomen som när förste person bryter en ”drömgräns”. Då tror plötsligt andra (hjärnor) att det går att komma under gränsen. Inom några veckor kan flera andra också komma under ”drömgränsen”, trots att den funnits i många år!

Dagens Aktivitet: LSD på 1.45 tim.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 5 januari, 2020 i Löpartips

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: