RSS

Kungsbackaloppet 2024

21 Apr

Hej på er! Det var ett tag sedan men nu med vårsolen är jag på banan igen! I morgondagens blogg ska jag presentera ett nytt lopp som jag ska lansera, ett unikt Hastighets Lopp!

Eva Bjälkander och undertecknad efter målgång på 10,5 kilometer! Publikfoto

Det lopp som jag antagligen sprungit flest gånger efter Göteborgsvarvet är just Kungsbackaloppet. Från att varit i täten (seger två gånger) har jag halkat längre och längre ner i resultatlista och distans. Men vem vill inte vara med i världens äldsta lopp (jo det är äldre än jag är)!

Sträckning, distans har ändrat sej mycket genom åren, från den ursprungliga starten i Balders Hage till Kungsbacka, då 28 kilometer. Numera ligger Nya Ullevi där.

Årets lopp var i centrala Kungsbacka med start på Torget. Däremot var utnyttjandet av torget inte bra! Ett virrvarr av avspärrningsband, tält, vagnar och löpare: Det skulle behövas lite struktur så att publik och löpare skulle samsas bättre. Köerna till nummerlappar, information och efteranmälningar var det löparna fick ägna sej åt innan start. Passeringen av rondellen vid stationen är ett problem. Varför inte dra löparna längs ån istället?

Vädret var bra för löpare när det nu inte blev snö som dom varnat för. Sprang 10,5 km, som just nu är en lagom distans och är nöjd med 54 minuter. Höll ganska jämnt tempo från första till sista meter även om jag önskat att jag sprungit negativt!

Dagens Aktivitet: Löpning i 20 minuter

 
 

Etiketter: , , , ,

Lämna en kommentar