RSS

Månadsarkiv: september 2013

Springa med pinnar

Många löpare gör bara en sak – de springer! Då blir ju benen starka och förhoppningsvis också snabba, men det du springer med är ju armarna? Det gäller alltså att träna upp armarna, så att de inte blir trötta under löpningen, utan vara starka för att driva framåt!

Starka armar....

Starka armar….

De flesta glömmer att träna hela kroppen. I dagens samhälle med mycket stillasittande så är det extra viktigt. De två största fiender som kroppen har, är datorer och tv-apparater! Stillasittande utan styrketräning. Ut och rör på dej och plocka upp pinnar! Det lättaste är att fixa några pinnar längs vägen man springer.

Det är lätt att springa med pinnarna! Låt pinnarna vara cirka 30 centimeter långa och 3-4 centimeter tjocka. Greppa tag i nedre delen av pinnen och låt övre delen hela tiden dyka upp i ”näsans förlängning”. (Går även att slå ihop dem till ett irriterande ljud).

Men Magnus då,

Men Magnus då,

Dagens Aktivitet: Sex kilometer men utan pinnar, som tog slut!

Annonser
 

Etiketter: , ,

Lidingö – resa från

Idag har det varit en lång resdag, igen! Det är segt att köra från ena sidan av Sverige till andra! Det blev två stopp varav ett var vid Fiket i Gränna. Det har blivit en nostalgisk tradition.

Niek och Hans gillade att sitta bland kändisar ....

Niek och Hans gillade att sitta bland kändisar ….

Negativ löpning

I alla tider har jag propagerat för att springa negativt, speciellt i längre lopp. Att springa negativt betyder att andra halvan av loppet ska gå lite fortare än första. Efter att ha analyserat våra, Pantern Running Club, resultat är det några som utmärker sej på ett förträffligt sätt. Jenny har sprungit båda 15 kilometershalvorna på exakt samma minut. Hon gick från plats 235 till 93 under loppet.

Jakob och Krister sprang andra halvan en minut snabbare och förbättrade sina placeringar med 2860 respektive 4316 under loppet!

Men bäst även här är Daniel som sprang andra halvan, två minuter snabbare än första och förbättrade sej med 1485 platser under loppet!

Grattis till er till en fantastiskt bra prestation både i resultatlistan men framförallt i er eget huvud! Ja, ni andra sprang åxå bra men inte lika smart!

Dagens Aktivitet: Sju kilometer snabb distans (SD).

 

Etiketter: , , , , , ,

Lidingöloppet – 2013

Då var det avklarat! Ja, jag uppträdde som en gammal gubbe och sprang bara 10 kilometer. Ja, ja vet att det inte räknas som Lidingöloppet om det inte är 30 kilometer! Men i år hade jag skäl till att springa kort då jag var yngst i min åldersklass, M 60. Inte hjälpte det! Tänkte verkligen försöka hänga med täten och det gick väl i 5-6 kilometer, då jag låg fyra, sedan blev det längre och längre mellan mej och trean Carl-Gustav Nilsson, några kom springande förbi, när jag inte riktigt orkade hålla tempo. Det blev till sist en niondeplats men på silvermedalj tid och en tröja i pris.

Oskar Lönnberg, Dalasjö IK Framåt,

Oskar Lönnberg, Dalasjö IK Framåt,

Segrare fanns det däremot många. På herrarnas 30 kilometer var det som vanligt bara kenyaner! Etta med nästan 5 minuters marginal blev Lewis Korir och på damsidan vann Therese Olin på 1.57.50!

I Pantern Running Club var som vanligt Daniel Stenbäck bäst med 2.13.02 och en silver medalj. Silver medaljer i övrigt fick Niklas Fehrling, Hans Melin och Maria Olsson.

När vi springer långlopp och åker gemensamt brukar vi gissa vår egen tid. Det gäller att komma så nära som möjligt för att vinna, det är aldrig den som springer fortast som vinner! I år blev det Hans, Melin och Tisell!

Dagens Aktivitet: 10 kilometer på 44 minuter.

 
1 kommentar

Publicerat av på 28 september, 2013 i Löpartävlingar

 

Etiketter: , , , , , , , , ,

Lidingö – resa till

Nu är det dags för resan upp till Lidingöloppet. Nu finns det inget mer att tillföra i träningsmängd. Känner mej i harmoni med livet även om träningen alltid kunde varit lite bättre. Bara huvudet är med så ska jag försöka att kämpa, kämpa mot tankarna att ta det lugnt under loppet!

Allt klart för tävling

Allt klart för tävling

Resan upp till Sveriges baksida är lång, över femtio mil med bil! Det som tar längst tid är den korta biten i storstan, 17 kilometer på 45 minuter. Jag har nästan sprungit lika fort.

Bilkö, bilkö genom huvudstaden!

Bilkö, bilkö genom huvudstaden!

Vi bor 20-25 personer i musikaulan i Vittraskolan på Lidingö! I morgon är det allvar! Då gäller det för mej att springa 10 kilometer så snabbt som möjligt!

Dagens Aktivitet: Påtvingad vila för att resan är så lång.

 

Etiketter: , ,

Vatten

Drick vid törst

Vatten är nödvändigt för oss däggdjur. Det betyder att vi ska dricka – när vi blir törstiga! Ska vi springa långt är det bra att dricka lite extra innan, för att slippa dricka när vi springer. Att tillföra vatten under fysisk aktivitet saboterar för kroppen, då den redan förberett sej på att hushålla, på det som redan finns i kroppen. Med vatten rubbas kroppens funktion. Det har till och med vetenskapen konstaterat nu!

Vatten när det behövs

Vatten när det behövs

Vattenflaska – inte!

För några år sedan var det populärt att ha en vattenflaska bredvid sej för att dricka hela tiden. Läkarna fick gå ut och varna för detta, då åtskilliga kommit in till akuten med vattenförgiftning! De hade druckit för mycket!

Vattenbantning – inte!

Att använda vatten som bantnings medel fungerar inte heller enigt den tidigare nämnda undersökningen från SBU.

Dagens Aktivitet: En timmes löpning med lite trappor.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 september, 2013 i Kost, Livsstil

 

Etiketter: , , , ,

Motion är inget bantningsmedel

Vidare konstaterade Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) att enbart motion inte medför någon viktnedgång. För att gå ner i vikt krävs alltid en ändring av kosten. Det kan till och med bli så att om man börjar träna, går man istället upp i vikt, man blir hungrigare.

Måndagens trappträning, foto Jonte,

Måndagens trappträning, foto Jonte,

Kost + motion =  bestående viktnedgång

För många år sedan läste jag en undersökning som konstaterade att de som ändrade kosten gick ner rejält i vikt. De som började att motionera samtidigt som de ändrade kostvanorna gick ner lika mycket i vikt, inte mer. Däremot konstaterades att de som fortsatte med motionen, höll den nya vikten mycket bättre efter två år, än de som bara ändrade kosten!

Niklas Fehrling i Pantern Running Club är ett utmärkt exempel på detta. Han började träna hos oss då han vägde 104 kilo och sprang en mil på 64 minuter. Med koständring och träning gick han 24 enheter på båda. På ett år! Idag håller han ungefär den vikten och kommer under 40 minuter på milen då och då. Niklas är idag 50 år!

Dagens Aktivitet: En timme innebandy.

 

Etiketter: , , ,

Fett istället för kolhydrater!

Nyhetsrapporter överallt ....

Nyhetsrapporter överallt ….

Nu har till och med vetenskapen förstått hur det ligger till med fettrik kost! Nu är det bara dietisterna och professor Stefan Rössner, som också behöver bli upplysta!

Dagens Aktivitet: Sex minuters och fyra minuters intervaller och trapplöpning.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 24 september, 2013 i Kost

 

Etiketter: , , , ,