RSS

Månadsarkiv: augusti 2013

Handelsbanken Loppet -13

Handelsbankenloppet i Stenungsund är lika med ”backen”

Backen hade inte försvunnit men i år gynnade den mej! Högt tempo från start men jag försökte hålla igen lite, då jag kände till vad som skulle komma lite längre fram. När backen dök upp första gången tror jag bestämt att jag närmade mej Pernilla Sävestrand något, hon vann fem kilometer sedan. Blev lite piggare i backen vid andra varvet då Ulf Johansson stod där och skrek att jag ledde sextio klassen, kul men ……. Jo, när backen kom för andra gången så lyckades jag springa ifrån en och komma ifatt och förbi en annan löpare. Banan är hård och publiken fåtalig men funktionärerna positiva!

Peter

Peter Flemsjö med el pantero, fotograf okänd,

Det började regna efter loppet, var det för att jag inte hittade någon dusch? Därför har jag ingen resultatlista med med hem, på loppets hemsida lär den dröja! Ok, det är ett lokalt lopp men arrangörena skulle tjäna på snabbare resultatlista och en dusch i anslutning till start och mål. Tävling centret är trevligt!

Starten har just gått .....

Starten har just gått …..

Det märks att det är ett lokalt lopp då ungdomsklasserna är stora, jättebra! Bygg vidare på det! Men det hade varit kul att springa genom köpcentret!

Dagens Aktivitet: 10 kilometer på 43 minuter, tror jag?

Annonser
 
 

Etiketter: , , , ,

In the beginning, four

Nästa stora motionsarragemang som vi fyra deltog i var något som kallades Öxnegårdens-Klassiker, i Huskvarna. I klassikern ingick skidor i några mil, en vandring på några mil, cykellopp tur och retur mellan Huskvarna – Gränna och Rävalöpet. Vi hade kommit igång riktigt bra med att spöka ut oss, för att det var så roligt och ett förträffligt dopingmedel!

Skidåkning

I skidloppet var vi alla ”högtidsklädda” med finkläder och höghatt åsså den obligatoriska pantern på min rygg. Vi var miserabla skidåkare och hamnade sist i loppet men hela publiken var trots det kvar!? Innan loppet hade jag gett speakern en musikinspelning för att spela vid vår målgång, det var ”We are the fashion pack” med Amanda Lear. Speakern hade hållit kvar publiken genom att utlova en spektakulär målgång och det blev det. Kommer inte ihåg hur många utav oss som ramlade i spruten! Till publikens och Amandas skrålande!

Fångdräkt anno 1970-tal

Fångdräkt anno 1970-tal

Vandring

I vandringen, tror det var 20 kilometer, hade vi egenhändigt sytt upp fyra ”fångdräkter” som vi gick i. Men då vi bara hade permis från ”anstalten” så var vi sammankopplade med en kätting och ett tungt klot, som vi fick släpa på. En panter klättrade på min rygg. För att hålla humöret uppe på alla i skogen sjöng vi dessutom hela tiden ”vandringssånger”,- ”Vi går över dagsstänkta berg” var favoriten!

I morgon: Handelbankenloppet i Stenungsund

Dagens Aktivitet: Sex kilometer Kickbike, hårt!

 

Etiketter: , , , , , , , ,

Snabbhetsträning

Spring

För att bli snabb måste du träna snabbhet, såklart! Är det just snabbheten man är ute efter så bör man träna den i början på passet eller ha ett kortare pass. För att springa fortare än du gjort tidigare så måste du vara fräsch i muskulatur och andning. Ju längre du väntar med snabbheten i passet desto tröttare och långsammare blir övningarna! Om du ska öva tidsmässigt lite längre så ta de långa distansera först för att sedan gå till de kortare, när du börjar bli sliten. Att försöka träna snabbhet längre tid blir istället mer för snabbuthålligheten. Det kan ju var bra det också, om du springer lite  lägre tävlingar. Om du däremot vill bli riktigt snabb (behövs i alla spurter) så gäller att träna snabbhet så länge som du ar pigg och fräsch, inte längre!

Styrka

Det är armarna som styr benen när du springer! Om du vill bli riktigt snabb måste du vara stark i överkropp och armar. Det gäller att träna upp muskulaturen och frekvensen i armarna. Det är ju lätt att se på världens snabbast löpare att det är överkroppen som tränas. Kolla hundrameters löparna så ser du hur de ser ut i överkroppen,tränad på laglig eller olaglig vägl

Eksjö Stadslopp

Eksjö Stadslopp

Dagens Aktivitet: Varierat tempo under kortare tid.

 
 

Etiketter: , ,

Li-ning Whisper

Li-ning Whisper Running Shue var en besvikelse. Det stora problemet med den och med massor av andra skomodeller är sulan! Något ljushuvud har kommit på att sulan ska andas för att bli svalare. Över hela sulan är det ”andningshål” för att släppa in luft när du springer. Det fungerar inte!

Genial konstruktion .....

Genial konstruktion …..

Sten

Istället kommer det in stenar i hålen och fastnar. Ofta fastnar de så hårt att det inte går att få ut dom utan verktyg. En gång sprang jag ett lopp på 18 kilometer med den typen av hål. Stannade två gånger för att försöka få bort stenen som fastnat men det gick inte. Jag fick ett ”punkt” blåmärke på fotsulan som ömmade flera dagar efteråt!

Blöt

Sedan är det ju en lysande idé att ha hål i sulan när man springer på vått underlag, så att man blir plaskblöt inne i skorna! Till och med de som tillverkar skyddskor har anammat det ”lysande” idéen med andningshål! Det innebär att hålen blir som en vacuumpump, så att allt damm som ligger på golvet, sugs in i skon istället, genialt! På det viset behöver du aldrig tvätta sockorna – det är bara att slänga dom!

Det värsta är att ”ljushuvudet” som kom på det med andningshål första gången får efterföljare. Vi människor är efterapare i absurdum, för att känna oss trygga!

Dagens Aktivitet: Kickbike varvat med löpning cirka 10 kilometer

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 augusti, 2013 i Löparskor

 

Etiketter: , , , ,

Stafetter 2

Utfallssteg går utmärkt att köra som stafett ....

Utfallssteg går utmärkt att köra som stafett …. foto Jonte,

Idag blev det 200 meters stafett i Lindome! Det är nyttigt för ”långtradare” att träna snabbhet med jämna mellanrum. Om man inte stretchat sina muskler vid andra träningar är det tyvärr lätt att dra på sej sträckningar. Speciellt på baksidan av låret. Därför är det viktigt att alltid stretcha de stora muskelgrupperna vid alla träningar!

Aktiv återkomst!

Om du då slarvat med stretchigen och åkt på en sträckning, vad gör du då? För att komma tillbaka så snabbt som möjligt, så sätt igång med värme och massage. Om muskeln är varm går det även att stretcha den. Vila som de flesta tror på är helt galet. För det första tar det lång tid att komma tillbaka och när man gör det så är det överhängande att det blir nya sträckningar!

Allsidig träning

Som jag alltid tjatar om så är allsidig träning det förebyggande botemedlet! Viktigare blir det ju äldre och osmidigare du blir.

Dagens Aktivitet: Cirka tio tvåhundringar barfota på gräset å 24 kilometers cykeltur.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 augusti, 2013 i Löpträning

 

Etiketter: , , , , , ,

Stafetter 1

Den stora fördelen med att träna i grupp är att man är många och på det viset kan man göra olika stafetter. Man kan göra löpspecifika stafetter, man kan göra med olika kroppsdelar och smidighetsövningar. Ja, det är bara fantasin som sätter stopp för övningarna. Det är ju så att med en stark kropp, i alla muskler och senor, så tål kroppen mer ensidig träning.

Barfota för att ta reda på vilken frekvens du har?

Barfota för att ta reda på vilken frekvens du har? Foto Jonte.

För att bli framstående i någon idrott bör 80 % av träningen vara ”grennära”! Om du vill bli cyklist bör 80 % av tiden vara på cykel, samma sak gäller löpning, 80 % med löparskorna på. De övriga 20 % kan då vara allmänna styrke- och smidighetsträningar. Tyvärr är löparna väldigt ensidiga, det är bara att springa och springa. Följden blir då skador. Ni som bara kör löpning och är skadade för jämnan räck upp en hand! Ojdå, nu kan majoriteten ta ner handen!

Krappgång är allsidig träning

Krappgång är allsidig träning

Dagens Aktivitet: 22 kilometer cykling och 3-4 kilometer löpning.

 

Etiketter: , , , , , , , ,

Midnattsloppet Stockholm

Jag har haft mycket med Midnattsloppet Stockholm att göra. För många år sedan åkte jag upp med några kompisar för att springa loppet och ….. vinna Maskeraden. Jag hade klart allt med tävlingsdräkten när jag åkte upp till Stockholm men belysningen saknade jag. Vi gick runt i några butiker för att hitta ljuset och varje gång började jag med att säga till personalen: ”Jag ska vinna Maskeraden i Midnattsloppet i kväll och då behöver jag ……..”. Efter flera butiker säger mina kompisar att du kan inte säga så! ”Det kan jag visst” svarade jag, ”för det stämmer ju”!

Till sist fick jag tag i några små ljusstavar och vann Maskeraden!” Mina kompisar blev lite tystare och jag ändå kaxigare! -”Nästa år då vinner vi” replikerade dom! ”Försök ” sa jag!

Därefter vann jag Maskeraden fyra år i rad!

Midnattsloppet Stockholm, Maskerad

Dagens Aktivitet: LSD 20 kilometer.

 

Etiketter: ,