RSS

Variation, variation!

19 Jun

En av anledningarna till att vi svenskar är så långt ifrån världstoppen, på alla distanser, är att vi kör ”den vanliga rundan”, i samma tempo, varje gång. Det viktigaste för att inte tappa motivatinen, hålla sej skadefri och utvecklas som löpare är variation. Ja, se möjligheter till utveckling på alla plan genom variation, utveckla hela kroppen och undvik därmed förslitningsskador. De allra flesta skador beror på ensidighet; dag efter dag i samma tempo; samma distans; samma underlag; samma skor! Försök att aldrig träna på samma sak två pass i rad! Kör du långpass ena gången så försök att köra snabbhet nästa gång. Försök att variera underlag. Försök att lägga in alternativ träning då och då!

Sand, gräs eller betong?

Lär dej mantrat: -”när jag är skadad har jag gjort fel”. För så är det ju, skadorna har du själv skaffat dej, det har inget med otur att göra, som många elitidrottare tycks tro. Är det inte kontaktskada så har du själv samlat ihop till skadan!

Se möjligheter till variation och därmed bli mer nyfiken på livet!

 

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: