RSS

Återhämtning vid löpning

27 Mar

efter riktigt långa prestationer, är beroende på hur van och vältränad du är. Någon som tränar tre mil om dagen är van vid det. Ska någon som tränar någon gång då och då plötsligt springa tre mil, kommer det att bli katastrof. Personen kommer antagligen inte att orka utan kommer att gå stora delar. Träningsvärken och skaderisken kommer att bli stor. Men det är inte distansen i sej som är problemet för kroppen utan tempot. Ju högre tempo du håller i förhållande till vad du brukar hålla desto mer träningsvärk kommer du att få. Vår kropp är här ett otroligt ”klokt redskap” som hela tiden genom trötthet drar ner tempot. Men alla lyssnar inte när ”kroppen” talar!

Det är lättare nedför – kroppen ”skriker” inte då! Foto Jonte.

Om du tränar för maraton så försöker du prestera på topp genom så hög hastighet som möjligt. När du presterar ditt personrekord har du brutit ner kroppen rejält. Så mycket att det kan ta åtskilliga veckor innan kroppen helt återhämtat sej. Under den tiden är du mottagligare för både skador och sjukdomar!

Dagens Aktivitet: 65 minuters fallande långintervall (LI) från fem minuter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 mars, 2014 i Löparskador

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: